Componentele principale ale autovehiculelor


Autovehiculele se compun din mai multe ansambluri, subansambluri si mecanisme care pot fi impartite in urmatoarele grupe: motorul, sasiul (transmisia, sistemul de rulare), cabinas si caroseria, mecanisme de lucru si instalatii de confort.
Sasiul autovehiculului cuprinde urmatoarele grupe de sisteme si mecanisme: sistemul de sustinere si propulsie, care formeaza un carucior suspendat si de care se fixeaza toate organele si mecanismele de transmitere a energiei de la motorul de tractiune la rotile motrice, denumit transmisia autovehiculului, organele de guvernare care asigura directia de mers si franarea autovehiculului.
Transmisia include: ambreiajul (principal pentru tractoare), cutia de viteze, cuplaje cardanice sau alte cuplaje elastice, transmisia centrala, diferentialul si transmisia finala. Transmisia tractorului pe senile se compune din: ambreiaj principal, cuplaje elastice, cutia de viteze, transmisia centrala, mecanism de directie si transmisia finala.
Ambreiajul principal serveste la cuplarea si decuplarea motorului de transmisie, in vederea pornirii automobilului sau a tractorului, precum si la schimbarea treptelor de viteze.
Cutia de viteze modifica vitezele de deplasare si fortele de tractiune ale tractorului sau automobilului. Asigura mersul inapoi si stationarea indelungata cu motorul in functiune.
Cupajul cardanic transmite in cazul automobilelor cuplul de la cutia de viteze la puntea din spate. La tractoare lungimea acestora fiind mica, miscarea se transmite de la cutia de viteze la puntea din spate direct prin transmisia centrala. La tractoare, intre ambreiajul principal si cutia de viteze se monteaza cuplaje elastice.
Transmisia centrala transmite cuplul motor la puntea din spate si participa la marirea raportului total de transmitere.
Diferentialul asigura rotirea cu turatii diferite a rotilor motoare, lucru necesar pentru deplasarea autovehiculului pe roti. La tractoarele pe senile, in locul diferentialului, se plaseaza mecanismul de directie cu ajutorul caruia se realizeaza virajul.
Transmisia finala se gaseste la tractoare si la unele automobile si are rolul de a marii raportul total de transmitere si de a asigura lumina necesara (distanta de la punctul cel mai de jos al corpului autovehiculului pana la sol).
Sistemul de rulare transforma miscarea de rotatie in miscare de translatie cu ajutorul lui autovehiculul se sprijina pe suprafata carosabila sau pe sol.
Transmisia autovehiculelor poate fi mecanica, hidromecanica sau electromecanica. In cazul transmisiei mecanice elementele componente sunt: ambreiajul, cutia de viteze, transmisia cardanica, reductorul central, diferentialul , arborii planetari. La transmisiile hidromecanice, ambreiajul este inlocuit cu un hidroconvertizor, iar cutia de viteze este de tip planetar. Transmisiile electromecanice au in compunerea lor agregate electrice precum generator de curent, electromotoare si mecanice.
Organele de guvernare ofera posibilitatea dirijarii autovehiculului in conditii de siguranta cu ajutorul sistemului de directie si sistemului de franare.
Caroseria este elementul purtator al conducatorului auto, persoanelor, materialelor transportate si se monteaza pe cadrul autovehiculului. La tractoare exista numai cabina pentru tractorist si ajutorul lui sau cabina de rezistenta pentru tractoarele forestiere. La majoritatea autoturismelor cadrul lipseste, sistemul de sustinere fiind constituit chiar din caroserie. Aceste autovehicule se numesc cu caroserie portanta.
Autovehiculele mai au in compunerea lor instalatii auxiliare care au rolul de a mari siguranta de circulatie si de a asigura confortul si o exploatare usoara. Din acestea mentionez: instalatia electrica, instalatia de amortizare a zgomotului motorului, instalatia de incalzire si conditionare a aerului, aparatura de bord, instalatii de monitorizare specifice fiecarei categorii de autovehicule.
Autoblindatele au o compunere asemanatoare cu a celorlalte autovehicule cu exceptia caroseriei care este inlocuita cu o carcasa blindata. In totalitatea cazurilor, carcasa blindata a autoblindatelor moderne este de tip portant. In constructia autoblindatelor, se mai utilizeaza unele echipamente suplimentare destinate imbunatatirii calitatilor de lupta, precum si a celor tehnice si de exploatare precum: dispozitive pentru sporirea capacitatii de trecere a diferitelor obstacole pe timpul deplasarii in terenuri grele, mijloace pentru trecerea cursurilor de apa daca acestea nu sunt amfibii, dispozitive pentru facilitarea conducerii si pentru crearea conditiilor necesare echipajelor de a ramane in autovehicul un timp indelungat, dispozitive de orientare pe timpul deplasarii, mijloace de protectie si aparatura pentru cercetare de radiatii si chimice, etc.
Operatorul actioneaza prin comenzi asupra: motorului – pornire, oprire, comenzi asupra sarcini si turatiei, transmisiei – schimbarea raportului de transmitere, cuplarea sau decuplarea motorului de transmitere, cuplarea sau decuplarea prizei de putere, sasiului – comenzi de mentinere pe directia de deplasare, micsorarea vitezei de deplasare si oprire, comanda instalatiei hidraulice, comenzi asupra sistemului de iluminare si semnalizare etc.
O parte din aceste comenzi sunt si vor fi in perspectiva din ce in ce mai mult preluate de dispozitive de automatizare plasate in structura autovehiculului. In general, partile componente ale automobilului nu difera in mod esential de cele ale tractorului, deosebirile fiind determinate de destinatia lor.

Lasă un comentariu