Skip to content

Repararea mecanismului biela-manivela

5 Noiembrie 2012

Repararea mecanismului biela-manivela se face cu ocazia reviziilor, reparatiei accidentale sau reparatiilor curente ale automobilului. Sunt reparatii de mai mare amploare si cuprind: inlocuirea pistoanelor, repararea bolturilor de piston, inlocuirea segmentilor, repararea bielelor, repararea arborelui cotit, inlocuirea semicuzinetilor.Inlocuirea pistoanelor se execută dupa demontarea chiulasei si curatirea de calamina depusa. Fiecare piston este adus la PME, prin rotirea arborelui cotit, se desface capacul bielei, se ridica ambielajul pana iese prin partea superioara sau inferioara a cilindrului (după tipul constructiei) si se prinde capacul la loc cu suruburile de biela, in 2-3 spire. Daca este o revizie se face marcarea pistoanelor cu vopsea cu numarul corespunzator bielelor, pentru a asigura remontarea ambielajului in acelasi cilindru.

Se demonteaza apoi segmentii, sigurantele bolturilor (care nu vor mai fi reutilizate) si in sfarsit a bolturilor, cu ajutorul dispozitivelor extractor sau la o presa hidraulica, pentru evitarea distrugerii ambielajelor. Pistoanele care sunt curatate de calamina depusa (pentru canalele segmentilor folosind-se un dispozitiv special), apoi se spala cu un solvent. Se face constatarea uzurii prin masurari. Cauzele uzurilor pot fi presiunea mare a segmentilor, datorita patrunderii gazelor, indeosebi la segmentul superior, ceea ce duce la uzura peretilor laterali si canalelor de segmenti, cocsarea segmentilor prin arderea uleiului (la temperaturi ridicate) si deci frecarea uscata a pistoanelor cu cilindrii, utilizarea unor carburanti si lubrifianti de calitate inferioara, rodaj necorespunzator al motorului.Pistoanele uzate nu se repara ci se inlocuiesc fie cu altele noi, fie, daca este posibil, cu altele vechi, dar la cota de reparatie impusa, marcata pe ele din fabricatie. La montaj, se va respecta cota de suprainaltare a pistoanelor (0.05-0.35 mm la D 2156 HMN 8). Pistoanele sub cota de reparatie cu deformari sau rupturi ale pragurilor dintre segmenti, spongiozitati, canalele segmentilor largite, uzurii excesive ale bosajelor se inlocuiesc. Jocul de montaj intre piston si cilindru este de 0.04-0.06 mm pentru autoturisme si de 0.01-0.16 mm pentru autocamioane. Jocul se calculeaza prin diferenta dintre dimensiunea alezajului, masurata cu ceasul comparator si cea a diametrului pistonului, determinata cu micrometrul in partea inferioara (mantaua sau fusta pistonului). Conicitatea pistonului este realizata din constructie la valoarea corespunzatoare.

Repararea bolturilor de piston se executa numai la cele cu uzuri mici pe suprafetele de contact dintre umerii pistonului si piciorul bielei. Acestea pot fi cauzate de frecarile normale si anormale, micsorarea duritatii in stratul superficial, ca urmare a supraincalzirii, materialul necorespunzator al boltului sau bucsei de biela, nerespectarea jocurilor de montaj. Verificarea se executa prin masurarea bolturilor si alezajelor din umerii pistoanelor si bucselor de biela, de la acelasi set motor, controland jocurile admise, de asemenea se verifica conicitatea si ovalitatea bolturilor de biela. Cand cotele sunt depasite, se reconditioneaza, daca nu se schimba, pistoanele si bielele.

Operatia se poate realiza prin metodele:
– rectificarea la o treapta de reparatie, conjugand-se cu un piston nou cu alezajele corespunzatoare dimensiunilor (mai mici).
– cromare dura (rectificare-cromare-rectificare) la cota nominala.
– majorarea diametrului prin refulare la cald.

Rectificarea se face pe masini de rectificat fara varfuri pe o adancime care sa nu depaseasca stratul superficial durificat. Inlocuirea cu bolturi reconditionate se face tinand cont de treptele de reparatie. Inlocuirea segmentilor se impune ori de cate ori se demonteaza ambielajul motorului, pentru ca nu se mai pot remonta in pozitia initiala, ceea ce conduce la jocuri marite si deci scapari de compresie si consum exagerat de combustibil si ulei. De asemenea, se inlocuiesc la uzarea excesiva, ceea ce se constata prin masurarea fantei si jocului in canalele din piston.

Cauzele uzurii sunt frecarea normala cu cilindrii si in canalele pistonului, eroziunea anormala datorata impuritatilor din amestecul carburant sau ulei. Remedierea consta in inlocuirea cu alt set de segmenti la cota nominala sau de reparatie corespunzatoare. Repararea bielei se face dupa demontare, curatire cu un solvent si un control minutios. Defectiunile posibile ce apar sunt incovoierea si torsionarea tijei, micsorarea distantei L dintre axele piciorului si capului bielei, uzarea bucsei de biela si a locasurilor ei.

Incovoierea si torsionarea se constata prin verificare cu un dispozitiv special axele capului si piciorului trebuie sa fie in acelasi plan si paralele (abaterea maxima 0.03-U.U5 mm la 100 mm lungime).
– biela deformata se indreapta cu o presa in cazul incovoierii sau cu dispozitiv tip menghina (in cazul rasucirii).
– micsorarea distantei dintre axele piciorului si capului bielei se reface prin alezarea locasurilor din picior si capul bielei si montarea bucsei de biela si a cuzinetilor corespunzatori. Daca distanta depaseste anumite limite se rebuteaza biela.

Bucsa de biela si locasul ei uzate se repara astfel:
– se depreseaza bucsa veche, se monteaza o alta prin presare si se face alezarea la treapta de reparatie ceruta, cu alezor reglabil sau cu o masina de alezat biele. Aceasta va fi conjugata cu bolt la treapta de reparatie respectiva. Ovalitalea si conicitatea admise sunt de 0,005 mm.
– locasul bielei uzat se alezeaza si se monteaza o alta bucsa cu diametrul exterior majorat.

Cuzinetii uzati se inlocuiesc cu altii de treapta de reparatie corespunzatoare. Uzura locasului pentru semicuzineti necesita alezarea locasului si montarea de semicuzineti cu diametrul exterior majorat (eventual nefinisati la interior), care se alezeaza apoi la treapta de reparatie. Cand bielele au capace lipite se frezeaza suprafetele de alezare pe o adancime de 0.25 mm, dupa care se face alezarea.

Biela cu uzura laterala a capacului se reconditioneaza prin indreptarea suprafetelor si folosirea unor cuzineti cu latime mai mare, in cadrul treptei de reparatie. Suruburile deteriorate se inlocuiesc cu altele noi, inclusiv sistemul de asigurare. Inlocuirea bielei se face cand are fisuri sau rupturi, distanta marita intre axele piciorului si capul bielei, latimea capului mic sau mare sub limita, alezajul bucsei de biela depasit, deformari ale capacului. Dupa reparare, bielele se sorteaza pe grupe de greutate si dimensiuni.

From → Reparatii Auto

Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Povesti cu flori

Florile te insoțesc toată viața!

delamineblog

învăţăm unii de la alţii!

Manzatu

Just another WordPress.com weblog

POETICEŞTI

,,prin cuvânt nu creăm numai lumi noi, ci ne zidim pe noi înşine. cuvântul posedă însuşiri autodemiurgice." - LUCIAN BLAGA

Pitici, dar Voinici

mens sana in corpore sano

Libertatea este disciplina liber asumată

Și când încep să scriu, libertatea mea nu are limite

Bitu Mihai

Pe acest blog gasiti filme online subtitrate 2015

racoltapetru6

Just another WordPress.com site

armonie acvatica

scrieri, scrieri...

Radu

http://www.raduc.eu/

Dor De Dragoste

Despre viaţă. Proză, poezie şi imagini

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Vultureşti

Auf einmal ist alles relativ

Marius Crăciun

"Trec ani care nu se mai întorc"

Adolescenți Senzaționali

De la un suflet tânăr, pentru suflete și mai tinere...

Floartgraphy

Photo.Video.Webdesign.

imaginecontinua

Lumea de altadata si cea de azi.....

Printre extreme

cautam calea de mijloc

Vali Crintea

blog cu şi despre viaţă

CABINET DE AVOCAT CRISTIAN IOAN

„Ştiinţa dreptului este cunoaşterea lucrurilor divine şi umane, ştiinţa de a deosebi ceea ce este drept de ceea ce este nedrept.”

loredanamilu.wordpress.com/

Loredana Buciumeanu (Milu)

Jurnal

Hello me! It’s me again! It’s nice talking to myself…

Newparts Auto

Blog dedicat pasionatilor si posesorilor auto.

Litere Stacojii

Filosofia vieții...

Origamimela

Verba volant, scripta manent !

startachim blog

fotografii,articole,videoclipuri,utile,photos,

Simple & Interesting.

amazing places,quotes,music and more.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Adiutza87

~Cine nu are maimutze sa-si cumpere!~

Num Lock's Blog

Cum vrei, putem discuta şi aici.

bibicrau

o multime de lucruri si trairi..

%d blogeri au apreciat asta: