Skip to content

Contributii romanesti la dezvoltarea automobilului modern

26 Iulie 2013

Bogata traditie a inventiilor si descoperirilor romanesti a avut in inventarea si realizarea automobilului, ca si alte domenii, reprezentanti de o valoare deosebita.
Automobilul cu aburi ,,Vasescu” a fost construit in anul 1880 la Paris. In timpul anilor de studiu, Dumitru Vasescu si-a amenajat un mic atelier unde in timpul liber lucra la realizarea unui automobil, inventie care-l preocupa de multă vreme.
Automobilul este compus din cadrul metalic format din doua lonjeroane ce se sprijina pe axul rotilor din fata prin intermediul a doua arcuri cu foi. Rotile din spate sunt realizate dintr-un bandaj de cauciuc prin care este legat prin intermediul inelelor din cauciuc de roata metalica. Aceasta constructie amortizeaza socurile produse de denivelarile drumului prin deformarea inelelor din cauciuc. Inelele superioare sunt intinse, iar cele inferioare sunt libere. Trebuie subliniat faptul ca pe vremea aceea nu era cunoscuta roata pneumatica. Ea a fost realizata de englezul Dunlop in anul 1890. La partea din fata se gaseste caldarea multitubulara cu toate accesoriile ei. Aceasta caldare este inconjurata de rezervorul de carbuni, care serveste drept izolatie impotriva pierderilor de caldura.
Automobilul Vasescu

Automobilul Vasescu

Scaunul conducatorului se gaseste la partea din spate a automobilului, fiind montat deasupra rezervorului de apa. Sub cadru se gasesc doi cilindri motori care actioneaza arborele rotilor din spate. Automobilul nu este prevazut cu un mecanism diferential. El este prevazut cu o frana care actioneaza prin intermediul sabotilor direct asupra rotilor, precum si cu o a doua frana care actioneaza asupra arborelui rotilor. Langa scaunul conducatorului se afla comanda de admisiune a aburului, de inversare a sensului de mers si de actionare a franelor. In partea dreapta se gaseste volanul, care se actioneaza cu o singura mana.
Automobilul Vasescu, la nivelul tehnicii de atunci, a constituit o realizare deosebit de valoroasa. La vremea aceea, dupa cum s-a aratat, motorul cu ardere interna nu era inca suficient de perfectionat pentru a putea fi utilizat la automobile.
“Revista automobilului” (a aparut in tara noastra intre anii 1906-1913, populariza si lua apararea inventatorilor romani) in nr. 67 din iulie 1911, arata printre altele…,, Vasescu a analizat amanuntit toate elementele problemei si a construit un automobil cu aburi (pe atunci singurele corespunzatoare cerintelor unei masini de drum), care, un moment cel putin, a reprezentat cea mai perfecta masina in acest gen”. Automobilul lui Vasescu starnise un viu interes parizienilor, vazandu-l circuland pe strazi fara a fi tractat de cai.
Automobilul cu forma aerodinamica Persu a fost printre primele automobile cu forma apropiata de cea a unei picaturi de apa in cadere la care rezistenta la inaintare opusa de aer este minima.
Trebuie subliniat faptul ca primul care a ajuns la concluzia asupra formei aerodinamice ideale a fost inginerul roman Henri Coanda (parintele aviatiei cu reactie). In urma numeroaselor sale cercetari si incercari asupra legilor aerodinamicii, Coanda ajunge la concluzia ca forma aerodinamica ideala (care intampina cea mai mica rezistenta la deplasarea in aer) este forma picaturii de apa in cadere.
In anul 1911, in Franta, Coanda deseneaza si experimenteaza originale caroserii de automobile aerodinamice. In tara noastra inginerul Aurel Persu a fost primul care a studiat aplicarea formelor aerodinamice la automobile. Dupa cum rezulta, rotile sunt incluse in interiorul liniei aerodinamice, pentru a se reduce rezistenta aerului. Pentru a rezolva aceasta problema, ecartamentul rotilor din spate a trebuit sa fie mai mic decat al celor din fata, datorita alungirii posterioare a automobilului.
Automobilul Persu

Automobilul Persu

Tinand seama de faptul ca volumul cel mai mare al automobilului se afla la partea din fata, acolo trebuie sa fie si spatiul destinat pentru calatori, iar motorul in spate, unde are la dispozitie un spatiu mai restrans. Pentru a verifica concluziile sale, Persu realizeaza, in anul 1923, primul automobil aerodinamic de la noi, pe care-l breveteaza in Germania in 1924, iar pe urma si in alte tari. La data brevetarii inventiei nu mai existau masini cu rotile plasate in interiorul formei aerodinamice.
Printre alte particularitati, automobilul nu avea diferential, acest lucru fiind posibil datorita ecartamentului redus al rotilor din spate. Inventatorul a parcurs cu automobilul sau peste 10.000 de km. Uzinele Ford si General Motors s-au interesat de inventia lui Persu si au dus tratative pentru cumpararea brevetului, dar nu i-au garantat aplicarea in practica.
Anunțuri

From → Auto Diverse

One Comment
  1. Reblogged this on Printre extreme.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Povesti cu flori

Florile te insoțesc toată viața!

delamineblog

învăţăm unii de la alţii!

Manzatu

Just another WordPress.com weblog

POETICEŞTI

,,prin cuvânt nu creăm numai lumi noi, ci ne zidim pe noi înşine. cuvântul posedă însuşiri autodemiurgice." - LUCIAN BLAGA

Libertatea este disciplina liber asumată

Și când încep să scriu, libertatea mea nu are limite

Bitu Mihai

Pe acest blog gasiti filme online subtitrate 2015

racoltapetru6

Just another WordPress.com site

armonie acvatica

scrieri, scrieri...

Radu

http://www.raduc.eu/

Dor De Dragoste

Despre viaţă. Proză, poezie şi imagini

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Vultureşti

Auf einmal ist alles relativ

Marius Crăciun

"Trec ani care nu se mai întorc"

Adolescenți Senzaționali

De la un suflet tânăr, pentru suflete și mai tinere...

Floartgraphy

Photo.Video.Webdesign.

imaginecontinua

Lumea de altadata si cea de azi.....

Printre extreme

cautam calea de mijloc

Vali Crintea

blog cu şi despre viaţă

CABINET DE AVOCAT CRISTIAN IOAN

„Ştiinţa dreptului este cunoaşterea lucrurilor divine şi umane, ştiinţa de a deosebi ceea ce este drept de ceea ce este nedrept.”

loredanamilu.wordpress.com/

Loredana Buciumeanu (Milu)

Jurnal

Hello me! It’s me again! It’s nice talking to myself…

Newparts Auto

Blog dedicat pasionatilor si posesorilor auto.

Litere Stacojii

Filosofia vieții...

Origamimela

Verba volant, scripta manent !

startachim blog

fotografii,articole,videoclipuri,utile,photos,

Simple & Interesting

amazing places,quotes,music and more.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Adiutza87

~Cine nu are maimutze sa-si cumpere!~

Num Lock's Blog

Cum vrei, putem discuta şi aici.

bibicrau

o multime de lucruri si trairi..

%d blogeri au apreciat asta: