Skip to content

Tahograful

15 Iulie 2013

Tahograful este un aparat de control si inregistrare, care contine un indicator de viteze, un contor pentru kilometrii parcursi si un aparat de inregistrare care marcheaza pe diagrama: kilometrii parcursi, timpul de mers si de stationare a autovehiculului, viteza momentana in dependenta de timp, precum si ora la care s-a inchis sau s-a deschis aparatul la inceputul si sfarsitul activitatii de transport, cat si in timpul desfasurarii acesteia.

Tahograful contribuie la cresterea sigurantei circulatiei pe sosele, face mai economica exploatarea autovehiculelor, permite simplificarea evidentelor de exploatare si constituie o baza sigura si corecta de urmarire a activitatii conducatorului auto si autovehiculului.

Tahograful este un martor sigur in caz de accident, deoarece de multe ori depozitiile martorilor difera, mai ales in aprecierea subiectiva a vitezei, care, pentru stabilirea vinovatiei, este adesea cea mai importanta. Inregistrarile furnizate de aparat permit insa stabilirea cu precizie a vitezei inaintea accidentului si eventual dupa accident, precum si momentul precis cand s-a produs acesta.

Diagrama Tahograf

Diagrama Tahograf

Tahograful se compune din urmatoarele grupuri de mecanisme si piese:

– placa de baza – pe care sunt montate: mecanismele de inregistrare a vitezei, a distantei parcurse, a timpului de circulatie si de stationare, precum si transmisia contorului kilometric, contactele becului de semnalizare a vitezei maxime prestabilite, placa cu borne pentru conectarea la sursa de curent electric si priza pentru cuplarea cablului de antrenare (cablul de kilometraj).

– carcasa – o piesa turnata, de forma cilindrica, pe care se fixeaza: placa de baza, contorul kilometric si cutitul pentru crestarea pe diagrama a diferitelor momente in care se inchide sau se deschide aparatul. Pe flansa carcasei este prevazut un adaos de turnare pentru fixarea capacului si scobitura pentru clichetul incuietorii.

– capacul – fixat de carcasă printr-o balama, pe acesta sunt fixate mecanismul ceasornic, indicatorul de viteza, diagrama de inregistrare, incuietoarea, becurile pentru iluminarea cadranului, becul de semnalizare a vitezei maxime prestabilite si cadranul.

Functionarea tahografului se realizeaza cu ajutorul unui arbore flexibil (cablu de kilometraj), care asigura transmiterea miscarii de la cutia de viteze a autovehiculului la aparatul propriu-zis.

– mecanismul pentru masurarea si inregistrarea vitezei functioneaza pe principiul variatiei fortei centrifuge in functie de turatie. De la cablul flexibil miscarea este transmisa la un regulator centrifugal, care actioneaza atat un ac indicator care arata pe cadran viteza de circulatie in orice moment, cat si o penita de inregistrare, care traseaza pe diagrama de inregistrare viteza cu care a circulat autovehiculul.

– mecanismul pentru masurarea si inregistrarea distantei parcurse de la cablul flexibil miscarea este transmisa la un mecanism cu cama, care actioneaza o penita de inregistrare ce traseaza pe diagrama o linie franta. Forma camei este aleasa astfel incat inaltimea inregistrarii de 1 mm corespunde unei distante parcurse de 1 km. Inaltimea unui segment de inregistrare este de 5 mm, reprezentand 5 km parcursi. La o rotatie completa a camei penita traseaza pe diagrama doua segmente de linie franta, ceea ce corespunde cu o distanta de 10 km parcursi. Actionarea contorului kilometric este asigurata tot de catre cablul de antrenare de la came, miscarea se transmite la un mecanism cu clichet, care actioneaza tamburii cu cifre. O cifra a primului tambur corespunde distantei de 100 m parcursi. Capacitatea totala a controlului este de 99 999,9 km.

– mecanismul pentru inregistrarea timpului in circulatie si stationare este un vibrator format dintr-o greutate, care in timpul stationarii autovehiculului este tinuta in echilibru instabil cu ajutorul unui arc. Cand autovehiculul este in circulatie, din cauza trepidatiilor greutatea incepe sa vibreze, iar penita de inregistrare fixata pe aceasta va trasa pe diagrama o linie groasa (grosimea 2-3 mm). Atunci cand autovehiculul stationeaza, penita traseaza pe diagrama o linie subtire.

Inregistrarea timpului de circulatie si de stationare se realizeaza chiar si atunci cand cablul de antrenare este defect, functionarea mecanismului fiind asigurata numai de trepidatiile autovehiculului in mers. Pentru functionarea normala a mecanismului de inregistrare a timpului in circulatie si stationare, acesta trebuie reglat periodic. Reglarea se executa cu surubelnita, rotindu-se surubul de reglaj din partea superioara-stanga a mantalei de protectie (in interiorul aparatului). Surubul se roteste astfel incat indicatorul rosu vazut in locasul din partea dreapta-sus a mantalei de protectie sa coincida cu taieturile din mijloc ale locasului. Este interzisa plecarea in cursa cu mecanismul vibrator nereglat.

– mecanismul ceasornic functioneaza ca un ceas obisnuit, servind atat la masurarea timpului in ore, minute, secunde, cat si la rotirea uniforma a diagramei de inregistrare, care se fixeaza pe o coroana striata, montata pe axul central al ceasornicului. O rotatie completa a diagramei de inregistrare se executa in 24 de ore. Mecanismul ceasornic functioneaza cinci zile de la intoarcerea completa. Functionarea lui se poate verifica optic, urmarind miscarea acului indicator pentru secunde.

– instalatia electrica de iluminare si semnalizare. Pe partea din spate a placii de baza este amplasata placuta cu borne pentru legarea aparatului la sursa de energie electrica (acumulatorul autovehiculului). Borna care alimenteaza circuitul becurilor de iluminare a cadranului se introduce astfel incat acestea sa se aprinda concomitent cu iluminarea aparatelor de bord ale autovehiculului, iar borna care alimenteaza circuitul ledului de semnalizare a vitezei maxime prestabilite se monteaza astfel incat acesta sa fie sub curent incepand din momentul introducerii cheii in contactul de pornire a autovehiculului.

– inregistrarea deschiderii si inchiderii aparatului. Fiecare deschidere si inchidere a capacului aparatului se inregistreaza prin taierea marginii diagramei de inregistrare, cu ajutorul cutitului fixat pe carcasa. Taierea marginii diagramei indica precis ora la care s-a inchis si deschis aparatul. Functionarea in bune conditii a tahografului este intotdeauna determinata de montarea corespunzatoare a cablului flexibil de antrenare care asigura transmiterea miscarii de la cutia de viteze a autovehiculului la aparat.

La montarea cablului de antrenare se impune a fi respectate urmatoarele conditii:

– raza curburilor sa nu fie mai mica de 200 mm.

– atat la iesirea din cutia de viteze sau cutia reductoare, cat si la intrarea in tahograf, cablul de antrenare trebuie sa fie montat in linie dreapta pe o lungime de cel putin 60-70mm, masurata de la mansonul de sertizari.

– pentru mentinerea in timpul exploatarii in pozitie corecta, cablul va fi fixat la montare cu bride, distanta maxima dintre bridele de fixare este de 400 mm. Dupa executarea operatiilor de montaj, in mod obligatoriu cablul de antrenare se sigileaza, atat la priza de la cutia de viteze, cat si la cea a tahografului.

Plecarea in cursa cu cablul de antrenarea nesigilat sau cu sigiliile rupte este interzisa.

From → Sisteme Auto

One Comment
  1. ORTODOX permalink

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Povesti cu flori

Florile te insoțesc toată viața!

delamineblog

învăţăm unii de la alţii!

Manzatu

Just another WordPress.com weblog

POETICEŞTI

,,prin cuvânt nu creăm numai lumi noi, ci ne zidim pe noi înşine. cuvântul posedă însuşiri autodemiurgice." - LUCIAN BLAGA

Pitici, dar Voinici

mens sana in corpore sano

Libertatea este disciplina liber asumată

Și când încep să scriu, libertatea mea nu are limite

Bitu Mihai

Pe acest blog gasiti filme online subtitrate 2015

racoltapetru6

Just another WordPress.com site

armonie acvatica

scrieri, scrieri...

Radu

http://www.raduc.eu/

Dor De Dragoste

Despre viaţă. Proză, poezie şi imagini

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Vultureşti

Auf einmal ist alles relativ

Marius Crăciun

"Trec ani care nu se mai întorc"

Adolescenți Senzaționali

De la un suflet tânăr, pentru suflete și mai tinere...

Floartgraphy

Photo.Video.Webdesign.

imaginecontinua

Lumea de altadata si cea de azi.....

Printre extreme

cautam calea de mijloc

Vali Crintea

blog cu şi despre viaţă

CABINET DE AVOCAT CRISTIAN IOAN

„Ştiinţa dreptului este cunoaşterea lucrurilor divine şi umane, ştiinţa de a deosebi ceea ce este drept de ceea ce este nedrept.”

Loredana Buciumeanu (Milu)

Jurnal

Hello me! It’s me again! It’s nice talking to myself…

Newparts Auto

Blog dedicat pasionatilor si posesorilor auto.

Litere Stacojii

Filosofia vieții...

Origamimela

Verba volant, scripta manent !

startachim blog

fotografii,articole,videoclipuri,utile,photos,

Simple & Interesting.

amazing places,quotes,music and more.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Adiutza87

~Cine nu are maimutze sa-si cumpere!~

Num Lock's Blog

Cum vrei, putem discuta şi aici.

bibicrau

o multime de lucruri si trairi..

%d blogeri au apreciat asta: