Skip to content

Scurt istoric al formei, materialelor si tehnologiei caroseriilor

29 Iunie 2013

In secolul al XVI-XVII, odata cu dezvoltarea productiei mestesugaresti si a comertului s-au format si s-au dezvoltat orasele, care in paralel cu acestea a crescut si nevoia mijloacelor de transport, aparand vehiculele cu destinatie hipo. Acestea erau folosite fie la transportul de persoane avand la inceput forma unei calesti fie la transportul marfurilor.

Aceste hipomobile au inceput sa fie perfectionate astfel incat cele destinate transportului de persoane aveau forme noi, agreabile si mai confortabile. La curtea regelui Henric al IV-lea a aparut primul hipomobil echipat cu suspensie, capitonaj in piele si stofa si geamuri laterale. Aceste hipomobile s-au perfectionat continu, aparand cat mai confortabile si in multe variante constructive dar dezvoltarea fara precedent a automobilului se datoreaza in primul rand aparitiei motorului cu ardere interna. Stramosul automobilului poate fi considerat vehiculul lui Lenoir, care era de fapt o birja obisnuita propulsata de un motor cu gaz.

Mercedes 1901

Mercedes 1901

Automobilul care a starnit senzatie, inaugurand astfel o noua etapa in constructia de automobile a fost Mercedes 1901, fiind primul vehicul care nu mai semana cu “trasurile cu motor” construite pana la acea data. Se poate afirma ca automobilul Mercedes 1901 reprezinta inceputul automobilului modern de astazi. Acesta avea forma asemanatoare cu cea a automobilului de astazi, solutiile adoptate fiind noi fata de cele realizate pana la acea data (cadrul automobilului era construit din doua lonjeroane din tabla de otel ambutisata).

Ulterior a inceput sa apara concurenta intre constructorii de automobile europeni si americani. Firma FORD realizeaza multe modele de automobile dar cel mai valoros ramane modelul “T” care a fost fabricat din 1908 timp de 19 ani in 15 milioane de exemplare. Modelul T a fost introdus in fabricatie la Detroit la 01.10. 1908 fiind primul automobil realizat in productie de masa si cu piese interschimbabile. Sasiul fata era realizat dintr-o bucata, forjat avand profil “I” din otel special cu vanadiu (o inovatie la acea vreme). In toata perioada sa de viata de 27 de ani modelul T a aparut in noua modele de caroserie (cabriolet, coupe sau camioneta), toate pe acelasi sasiu, intr-o varietate de culori dar culoarea neagra a fost de baza. 

Ford T

Ford T

Alt moment important pentru industria constructoare de automobile este anul 1928 cand firma BADD din SUA a construit prima caroserie in intregime metalica cu piese din tabla matritate de dimensiuni mari si cu decupaje la panoul lateral pentru usi si geamuri. Ansamblele realizate nu erau in totalitate executate prin sudura, aceasta realizandu-se abia dupa anul 1930 cand a fost pus la punct procedeul de sudura prin puncte. Caroseriile realizate prin sudura a dus la reducerea greutatii proprii si a pretului de cost al produsului.

Primul brevet de caroserie autoportanta apartine inginerului H. Rossmusen de la firma Lancia in 1924, preluat cu rapiditate apoi si de alte firme. In anul 1934 Citroen apare cu vestitul model “Monococa” realizat in intregime din tabla de otel, caroserie autoportanta cu roti fata-spate independente si forma aerodinamica.

Din anul 1950 caroseria autoportanta s-a generalizat, productia mare de automobile duce la crearea a doua tipuri de specializari , designer (stil) si structuri caroserii.

In ultima perioada de timp imaginatia stilistica a dus la realizarea de caroserii cu forme aerodinamice deosebite si un confort exagerat. Toate aceste progrese nu ar fi fost posibile fara o imbunatatire a tehnologoiilor de fabricatie.

Tendinte pentru autoturisme:

– realizarea de caroserii de dimensiuni rationale mici si medii, cu suprafata vitrata de mari dimensiuni si amplasare a accesoriilor interioare cat mai ergonomic.

– realizarea de forme cat mai aerodinamice, apropiate de modelele SPORT cu grad sporit de confort, performante si securitate.

– realizarea de autoturisme cu grad redus de poluare (zero) pentru viitorul apropiat.

– dotarea la serie cu echipamente auxiliare multiple care sa confere un confort si o securitate sporita.

Tendinte pentru camioane:

– realizarea de caroserii speciale pentru transportul de containere sau transpalete. Aceste vehicule au cabine speciale cu pozitie avansata sau coborita.

Tendinte pentru autobuze:

– realizarea de caroserii autoportante de mare capacitate, confortabile si de mare viteza. Cele cu destinatie urbana vor fi articulate sau supraetajate.

– se fac necontenit studii privind reducerea poluarii fonice (reducerea surselor de zgomot).

From → Auto Diverse

Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Povesti cu flori

Florile te insoțesc toată viața!

delamineblog

învăţăm unii de la alţii!

Manzatu

Just another WordPress.com weblog

POETICEŞTI

,,prin cuvânt nu creăm numai lumi noi, ci ne zidim pe noi înşine. cuvântul posedă însuşiri autodemiurgice." - LUCIAN BLAGA

Pitici, dar Voinici

mens sana in corpore sano

Libertatea este disciplina liber asumată

Și când încep să scriu, libertatea mea nu are limite

Bitu Mihai

Pe acest blog gasiti filme online subtitrate 2015

racoltapetru6

Just another WordPress.com site

armonie acvatica

scrieri, scrieri...

Radu

http://www.raduc.eu/

Dor De Dragoste

Despre viaţă. Proză, poezie şi imagini

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Vultureşti

Auf einmal ist alles relativ

Marius Crăciun

"Trec ani care nu se mai întorc"

Adolescenți Senzaționali

De la un suflet tânăr, pentru suflete și mai tinere...

Floartgraphy

Photo.Video.Webdesign.

imaginecontinua

Lumea de altadata si cea de azi.....

Printre extreme

cautam calea de mijloc

Vali Crintea

blog cu şi despre viaţă

CABINET DE AVOCAT CRISTIAN IOAN

„Ştiinţa dreptului este cunoaşterea lucrurilor divine şi umane, ştiinţa de a deosebi ceea ce este drept de ceea ce este nedrept.”

loredanamilu.wordpress.com/

Loredana Buciumeanu (Milu)

Jurnal

Hello me! It’s me again! It’s nice talking to myself…

Newparts Auto

Blog dedicat pasionatilor si posesorilor auto.

Litere Stacojii

Filosofia vieții...

Origamimela

Verba volant, scripta manent !

startachim blog

fotografii,articole,videoclipuri,utile,photos,

Simple & Interesting.

amazing places,quotes,music and more.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Adiutza87

~Cine nu are maimutze sa-si cumpere!~

Num Lock's Blog

Cum vrei, putem discuta şi aici.

bibicrau

o multime de lucruri si trairi..

%d blogeri au apreciat asta: