Skip to content

Imbracaminti asfaltice bituminoase cateva generalitati

10 Mai 2013

Structurile rutiere trebuie proiectate si realizate astfel incat sa reziste in bune conditii, pe intreaga durata de exploatare, solicitarilor din trafic si actiunilor factorilor hidrologici si climaterici. Stratul rutier cel mai important care preia direct solicitarile traficului si asupra caruia actioneaza factorii exteriori (hidrologici si climaterici) este imbracamintea structurii rutiere, in consecinta, aceasta trebuie realizata din materialele cele mai rezistente, aplicand tehnologii care sa permita obtinerea unor caracteristici fizico-mecanice superioare, in vederea asigurarii unei mari durabilitati. Dintre imbracamintile rutiere moderne, cele bituminoase sunt cele mai raspandite, datorita avantajelor pe care le prezinta din punct de vedere al posibilitatilor de executie, confortului oferit utilizatorilor, conditiilor de intretinere si exploatare, costului etc.
Imbracamintile rutiere bituminoase sunt imbracamintile in compozitia carora intra bitumul. Unul dintre avantajele importante ale acestora este posibilitatea executiei etapizate a structurilor rutiere cu astfel de imbracaminti, pe masura necesitatii de marire a capacitatii portante, ca urmare a cresterii solicitarilor din trafic. Principiul ameliorarilor progresive prin consolidari succesive se poate aplica in acest caz fara nici o dificultate. Astfel, intr-o prima etapa, cand traficul este mai redus, se proiecteaza si se executa o imbracaminte bituminoasa provizorie, iar apoi, pe masura cresterii traficului, structura rutiera se ramforseaza prin executia de noi straturi bituminoase.
In functie de caracteristicile materialelor din care sunt realizate si de durata de exploatare a acestora, imbracamintile rutiere bituminoase pot fi grupate astfel:
– imbracaminti bituminoase provizorii.
– imbracaminti bituminoase usoare.
– imbracaminti bituminoase grele.
– imbracaminti bituminoase speciale.
Imbracamintile bituminoase provizorii se realizeaza din macadam protejat cu tratamente bituminoase, in scopul evitarii formarii prafului si noroiului, etansarii structurii rutiere si conservarii pietruirii existente. Ele se proiecteaza si se executa pe drumuri cu trafic redus, luandu-se in considerare o durata de exploatare de cativa ani (sub 7 ani). Trebuie mentionat ca acestea necesita o intretinere permanenta, ce se realizeaza, de regula, prin plombari si tratamente bituminoase de etansare.
Imbracamintile bituminoase usoare, denumite impropriu „semipermanente”, se proiecteaza, de regula, pentru o durata de exploatare de 8 – 12 ani, pentru drumuri cu trafic redus si mijlociu, valorificand, in functie de tehnologiile de executie, materialele loca­le existente, in aceasta categorie pot fi incluse macadamurile bituminoase si imbracamintile rutiere realizate din anrobate bituminoase etansate, mortare asfaltice si betoane asfaltice cu nisip bituminos.
Imbracamintile bituminoase grele, denumite impropriu „permanente”, se proiec­teaza pentru drumuri cu trafic intens si greu, pentru o durata de exploatare de peste 12 ani. Din aceasta grupa fac parte toate imbracamintile rutiere bituminoase ce se realizeaza din betoane asfaltice sau asfalt turnat dur, in grosime minima de 6 cm, asternute de regula pe un strat de baza din anrobate bituminoase. Fata de imbracamintile bituminoase provizorii si usoare, acestea trebuie sa indeplineasca, pe langa conditiile de rezistenta, si exigente superioare din punct de vedere al calitatii suprafetei de rulare (planeitate, rugozitate), care sa asigure participantilor la circulatie conditii de confort si siguranta sporite.
Imbracamintile bituminoase speciale sunt imbracaminti realizate prin tehnologii specifice, cu utilizarea unor materiale cu calitati deosebite si se aplica in conditii particulare, in scopuri bine determinate, in consecinta, costul acestora este mai ridicat, comparativ cu celelalte tipuri de imbracaminti rutiere bituminoase.
Din categoria imbracamintilor bituminoase speciale fac parte:
– imbracamintile bituminoase colorate.
– imbracamintile bituminoase cu performante mecanice superioare, executate din betoane asfaltice in compozitia carora se utilizeaza ca liant bitum modificat, bitum cu adaos de cauciuc, rasini termoplastice, bitum aditivat etc.
– imbracamintile bituminoase etanse, pentru calea pe poduri (asfalt turnat, asfalt turnat dur, mortar asfaltic turnat, beton asfaltic cilindrat pentru calea pe poduri).
– imbracamintile bituminoase din mixturi asfaltice prefabricate.
Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Povesti cu flori

Florile te insoțesc toată viața!

delamineblog

învăţăm unii de la alţii!

Manzatu

Just another WordPress.com weblog

POETICEŞTI

,,prin cuvânt nu creăm numai lumi noi, ci ne zidim pe noi înşine. cuvântul posedă însuşiri autodemiurgice." - LUCIAN BLAGA

Pitici, dar Voinici

mens sana in corpore sano

Libertatea este disciplina liber asumată

Și când încep să scriu, libertatea mea nu are limite

Bitu Mihai

Pe acest blog gasiti filme online subtitrate 2015

racoltapetru6

Just another WordPress.com site

armonie acvatica

scrieri, scrieri...

Radu

http://www.raduc.eu/

Dor De Dragoste

Despre viaţă. Proză, poezie şi imagini

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Vultureşti

Auf einmal ist alles relativ

Marius Crăciun

"Trec ani care nu se mai întorc"

Adolescenți Senzaționali

De la un suflet tânăr, pentru suflete și mai tinere...

Floartgraphy

Photo.Video.Webdesign.

imaginecontinua

Lumea de altadata si cea de azi.....

Printre extreme

cautam calea de mijloc

Vali Crintea

blog cu şi despre viaţă

CABINET DE AVOCAT CRISTIAN IOAN

„Ştiinţa dreptului este cunoaşterea lucrurilor divine şi umane, ştiinţa de a deosebi ceea ce este drept de ceea ce este nedrept.”

loredanamilu.wordpress.com/

Loredana Buciumeanu (Milu)

Jurnal

Hello me! It’s me again! It’s nice talking to myself…

Newparts Auto

Blog dedicat pasionatilor si posesorilor auto.

Litere Stacojii

Filosofia vieții...

Origamimela

Verba volant, scripta manent !

startachim blog

fotografii,articole,videoclipuri,utile,photos,

Simple & Interesting.

amazing places,quotes,music and more.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Adiutza87

~Cine nu are maimutze sa-si cumpere!~

Num Lock's Blog

Cum vrei, putem discuta şi aici.

bibicrau

o multime de lucruri si trairi..

%d blogeri au apreciat asta: