Skip to content

Interactiunea dintre pneu si calea de rulare nedeformabila

9 Mai 2013

Determinarea formei si a dimensiunilor petei de contact a pneului, a presiunii de contact dintre pneu si calea nedeformabila, in functie de presiunea aerului din pneu si pentru o sarcina radiala data. Cum se proceadeaza?
Avem nevoie de un autoturism complet utilat, cric hidraulic pentru autovehicule, manometru manual pentru masurat presiunea aerului din pneu, compresor sau pompa de aer, coli de hartie milimetrica (format A4), tus de stampila si pensula.
Determinarea formei si dimensiunilor petei de contact a pneului se face la roata stanga de la puntea fata a autoturismului. Cu ajutorul cricului se ridica roata autovehiculului, pana cand roata pierde complet contactul cu solul, astfel incat se poate aseza coala de hartie milimetrica intre pneu si calea nedeformabila.
Dupa ce se stabileste presiunea aerului din pneu, se vopseste cu tus o zona a benzii de rulare, pe o suprafata aproximativ egala sau mai mare decat pata de contact. Se aseaza coala de hartie milimetrica pe sol, sub roata, si se roteste pneul astfel incat zona vopsita sa se afle exact deasupra colii de hartie, dupa care se slabeste cricul pentru a efectua contactul dintre pneu si calea nedeformabila, cu coala de hartie intre cele doua. Se ridica din nou roata (autovehicolul) cu ajutorul cricului si se indeparteaza coala de hartie, pe care s-a imprimat forma si marimea petei de contact, in functie de presiunea aerului din pneu si incarcarea radiala. Procedeul se repeta pentru cel putin 5 valori ale presiunii aerului din pneu.
Rezultatele masuratorilor si prelucrarea datelor, se masoara direct pe coala de hartie milimetrica dimensiunile petei de contact (latimea si lungimea), apoi se calculeaza aria petei de contact, apoi se calculeaza aria petei efective, prin planimetrarea figurii obtinute pe coala de hartie milimetrica (se scad ariile canalelor ce formeaza desenul benzii de rulare.
Concluzii si observatii – se poate observa ca exista o diferenta importanta intre aria teoretica si cea reala de contact dintre pneu si calea nedeformabila. Aceasta diferenta se explica prin existenta unor canale si nervuri pe banda de rulare, care formeaza desenul benzii de rulare. Aceste formatiuni au un rol decisiv in aderenta si caracteristicile de rulare ale pneului, ele influentand in mod direct comportamentul pneului in timpul exploatarii.
In modul de desfasurare a masuratorilor nu pot interveni factori ce sa influenteze puternic calitatea rezultatelor, deoarece amprenta petei de contact se ia printr-o metoda foarte simpla ce nu implica utilizarea de aparate complicate sau foarte sensibile.
Pe de alta parte, insa, la prelucrarea si analizarea datelor pot aparea insa erori destul de mari: aria totala de contact se poate stabili relativ simplu, insa aria reala de contact poate crea dificultati la calcul. Acest lucru se intampla deoarece canalele nu sunt de aceleasi dimensiuni, nu sunt dispuse intotdeauna simetric fata de vreo axa a petei de contact si de multe ori au forme relativ neregulate.
In final, rezultatele pot fi de natura aproximativa, chiar daca amprenta este imprimata pe o coala de hartie milimetrica poate fi dificil sa se stabileasca exact aria petei de contact.
One Comment
  1. foarte tare articolul

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Povesti cu flori

Florile te insoțesc toată viața!

delamineblog

învăţăm unii de la alţii!

Manzatu

Just another WordPress.com weblog

POETICEŞTI

,,prin cuvânt nu creăm numai lumi noi, ci ne zidim pe noi înşine. cuvântul posedă însuşiri autodemiurgice." - LUCIAN BLAGA

Pitici, dar Voinici

mens sana in corpore sano

Libertatea este disciplina liber asumată

Și când încep să scriu, libertatea mea nu are limite

Bitu Mihai

Pe acest blog gasiti filme online subtitrate 2015

racoltapetru6

Just another WordPress.com site

armonie acvatica

scrieri, scrieri...

Radu

http://www.raduc.eu/

Dor De Dragoste

Despre viaţă. Proză, poezie şi imagini

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Vultureşti

Auf einmal ist alles relativ

Marius Crăciun

"Trec ani care nu se mai întorc"

Adolescenți Senzaționali

De la un suflet tânăr, pentru suflete și mai tinere...

Floartgraphy

Photo.Video.Webdesign.

imaginecontinua

Lumea de altadata si cea de azi.....

Printre extreme

cautam calea de mijloc

Vali Crintea

blog cu şi despre viaţă

CABINET DE AVOCAT CRISTIAN IOAN

„Ştiinţa dreptului este cunoaşterea lucrurilor divine şi umane, ştiinţa de a deosebi ceea ce este drept de ceea ce este nedrept.”

Loredana Buciumeanu (Milu)

Jurnal

Hello me! It’s me again! It’s nice talking to myself…

Newparts Auto

Blog dedicat pasionatilor si posesorilor auto.

Litere Stacojii

Filosofia vieții...

Origamimela

Verba volant, scripta manent !

startachim blog

fotografii,articole,videoclipuri,utile,photos,

Simple & Interesting.

amazing places,quotes,music and more.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Adiutza87

~Cine nu are maimutze sa-si cumpere!~

Num Lock's Blog

Cum vrei, putem discuta şi aici.

bibicrau

o multime de lucruri si trairi..

%d blogeri au apreciat asta: