Protectia mediului in relatia cu CFR


Pe plan european, transportul feroviar este intr-o revenire spectaculoasa, datorita faptului ca protejeaza mediul, aceasta fiind o preocupare actuala si de prim rang a tarilor europene, deci si a Romaniei. CFR SA isi propune in acest sens:
– implementarea principiului „cel care polueaza plateste” pentru reteaua de transport feroviar, prin crearea unui sistem propriu de sanctionare si utilizarea fondurilor astfel create la externalizarea costurilor de regenerare a mediului.
– aplicarea unor masuri tehnice in cadrul CFR SA (procedee pentru recuperarea solurilor poluate cu substante chimice, in special a solurilor infestate cu produse petroliere, studierea posibilitatilor de utilizare a metodelor alternative pentru controlul vegetatiei in scopul renunatrii la utilizarea erbicidelor, utilizarea de tehnologii care sa permita diminuarea consumurilor de energie si renuntarea la sursele traditionale de energie, cu implicatii directe asupra reducerii noxelor emise).
– realizarea de programe la nivel national pentru reciclarea deseurilor, a caror tratare si prelucrare necesita instalatii complexe, specifice pe tipuri de deseuri, care sa preia si deseurile rezultate din activitatea feroviara.
Politicile comerciale ale Companiei se refera la cele doua tipuri de proprietati – proprietatea publica, incredintata de stat Companiei pentru administrare si proprietatea privata a Companiei.
Se aplica astfel un marketing eficient al capacitatii infrastructurii prin:
– largirea pietei pe care actioneaza compania.
– utilizarea TUI (taxa de utilizare a infrastructurii) ca un instrument eficient in marketingul capacitatii infrastructurii.
– definirea contractelor de acces pe infrastructura.
– definirea rolului administratorului infrastructurii ca integrator si arbitru neutru intre operatori.
Valorificarea patrimoniului auxiliar prin modernizarea si comercializarea activitatii in 100 de statii de calatori. Mai precis, realizarea unor asocieri comerciale cu investitorii, prin care sa reabilitam cele 100 de statii mari de cale ferata, in scopul crearii de facilitati comerciale si de elemente de confort pentru calatori.
In perioada 1990-1994, pe calea ferata s-a inregistrat un volum de transport cu 19% mai mare decat cu mijloacele de transport auto, fara nici un accident mortal in aceeasi perioada de timp, dar la un volum de transport mai mic, in cazul serviciilor de transport auto s-au inregistrat 344 evenimente rutiere. Pe langa aceasta, datorita sistemelor si modalitatilor de ambalare, manipulare, transport si depozitare, se poate garanta integritatea cantitativa si calitativa a marfurilor pe parcursul intregului circuit de transport. Din aceste motive, unul din principalele obiective ale companiei consta in mentinerea acestui grad ridicat de siguranta a serviciilor de transport.
Pentru ca au observat ca transportul pe calea ferata este mai ieftin. Acest lucru se datoreaza faptului ca transportul feroviar implica un consum scazut de resurse deficitare cum ar fi energia electrica sau suprafetele de teren utilizate. Pe calea ferata consumul de energie este de 6 ori mai mic decat in cazul transporturilor auto si de 3 ori mai mic decat in cazul avioanelor comerciale. In ceea ce priveste utilizarea suprafetelor de teren, din cercetarile efectuate a rezultat faptul ca suprafata de teren ocupata de 500 de km de linie de mare viteza (TGV) este egala cu suprafata totala a unui aeroport, iar o linie de cale ferata dubla ocupa 60% din terenul necesar unui drum rutier cu doua benzi. Acest consum scazut al resurselor deficitare determina tarife de transport al calatorilor si al marfurilor mai mici decat cele percepute de celelalte firme de transport auto sau aerian.
Datorita consumului redus de resurse deficitare, sistemul de transport feroviar ofera cele mai accesibile tarife pentru cea mai mare parte a populatiei. In plus, in tarifele de transport ale calatorilor sunt stipulate multiple forme de discount pentru mai multe categorii de persoane (elevi, studenti, militari in termen etc), sau pentru diverse forme de transport (in grup, pe circuite turistice etc). Ca urmare a acestor realitati, calea ferata reprezinta principalul mijloc de transport pentru cea mai mare parte a populatiei din Romania. Acest lucru dovedeste faptul ca transportul feroviar romanesc are un impact social pozitiv.
Pentru ca sunt constienti si le pasa de mediul inconjurator. Grija pentru protejarea mediului si lupta impotriva poluarii sunt preocupari importante pe plan european in acest moment. Din acest punct de vedere, transportul pe caile ferate romane se ridica la standardele europene. Nivelul poluarii aparut in urma transportului unei tone de marfa este de zece ori mai redus decat volumul poluantilor eliberati in atmosfera de celelalte mijloace de transport. Pentru ca sunt siguri de promptitudinea livrarii marfurilor la destinatie. In ultimii ani, la calea ferata s-au facut importante investitii in vederea imbunatatirii infrastructurii feroviare.
Astfel, viteza de transport a marfii pe calea ferata este mai mare sau cel putin egala cu cea oferita de sistemul de livrare „door-to-door” pus la dispozitie de serviciile de transport auto. Scurtarea timpului de livrare a marfii la destinatar este si efectul utilizarii sistemului de transport „over-night”. In cadrul acestui sistem sunt exploatate perioadele de timp in care ceilalti prestatori de servicii de transport nu lucreaza. Pentru ca au incredere in experienta si profesionalismul celor care lucreaza la calea ferata. Caile Ferate Romane au in spate o istorie lunga de mai bine de 125 ani. De-a lungul acestui timp, calea ferata a fost un motor al progresului tehnic al erei industriale.
Ramane de vazut de acum incolo cum autoritatile reusesc sa conduca sistemul feroviar romanesc, desi in ultimii ani politizarea excesiva PDLista si proasta guvernare au facut ca si caile ferate din Romania sa intre in criza si sa devina pe unele portiuni ineficiente.
Reclame

3 gânduri despre “Protectia mediului in relatia cu CFR

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s