Caracteristici tehnice si organizatorice CFR


Transportul feroviar asigura deplasarea in spatiu si timp a bunurilor si persoanelor cu ajutorul locomotivelor si vagoanelor, care circula dupa un program prestabilit, pe trasee fixe (caile ferate).
Elementele componente ale procesului de transport feroviar sunt:
– caile ferate.
– locomotivele, respectiv mijloacele de tractiune.
– vagoanele, respectiv mijloacele de transport propriu-zise.
Caile ferate reprezintă un ansamblu de constructii si instalatii care asigura circulatia locomotivelor si vagoanelor pe un anumit teritoriu.
Elementele constructive sunt
Infrastructura:
– terasamentele.
– poduri.
– tunele.
– viaducte.
Suprastructura:
– nivele.
– traversele.
– instalatii de semnalizare.
Elementul principal al suprastructurii il constituie sinele, fixate rigid in traverse de lemn sau beton precomprimat la o anumita distanta una de alta, numita ecartament (distanta intre fetele interioare ale sinelor). In tara noastra ecartamentul masoară 1435 mm. Acesta este considerat normal si este cel mai reprezentativ ecartament si in alte tari europene. In unele tari exista si ecartamente mai mari, de exemplu Rusia – 1524 mm si SUA – 1675 mm.
Mijloacele de tractiune sunt locomotivele (electrice, diesel, diesel-electrice si diesel-hidraulice). In tara noastra, parcul de locomotive diesel si electrice insuma 3.200 unitati in 2011 – 0,27 locomotive/km, respectiv locul 5 in Europa. In schimb, viteza constructiva este redusa, greutatea este mare, iar parcul este structurat pentru traficul greu de marfa.
Parcul de vagoane de marfa, insuma 142.000 unitati in 2011, rezultand o densitate de 12,5vagoane/km de retea – locul 1 in Europa. In parcul SNCFR, in schimb, sunt insuficiente vagoanele interne, frigorifice, pentru transportarea mobilei etc.
Transportul feroviar prezinta următoarele caracteristici mai importante:
– asigura deplasarea in spatiu si timp a marfii in partizi mari, indeosebi a marfurilor de masa solide si lichide, dar si a produselor finite si semifinite, industriale sau agricole.
– in cazul SC si RA care dispun de linii industriale, asigura transportul direct „din poarta in poarta”.
– transportul este asigurat, de regula, la preturi mai scazute decat cele practicate in transportul auto si aerian, indeosebi pe distante medii si lungi.
– procesul de transport se desfasoara neintrerupt, ziua si noaptea si in tot cursul saptamanii, in conditii de regularitate si potrivit unor grafice prestabilite.
– prezinta un grad ridicat de siguranta, ca urmare a respectarii stricte a normelor de siguranta a circulatiei pe calea ferata.
Dar, pe de alta parte:
– transportul feroviar nu poate asigura in orice situatie transportul direct de la furnizor la beneficiar, necesitand combinarea acestuia cu transportul auto si transbordarea marfurilor.
– durata transportului este mai mare decat in transportul auto, datorita vitezei comerciale reduse determinate de stationarea indelungata a vagoanelor in triaje si sub operatiuni de incarcare-descarcare.
In mod asemanator se primesc la transport expeditiile de transcontainere, marfurile predate in transcontainere puse la dispozitia exclusiva a predatorului, in greutate pana la limita de incarcare a transcontainerului. Prin aceasta din urma se intelege greutatea maxima ce poate fi incarcata intr-un transcontainer, inscrisa pe acesta. In mod asemanator se primesc la transport expeditiile de transcontainere, marfurile predate in transcontainere puse la dispozitia exclusiva a predatorului, in greutate pana la limita de incarcare a transcontainerului. Prin aceasta din urma se intelege greutatea maxima ce poate fi incarcata intr-un transcontainer, inscrisa pe acesta.
Muntii Carpati sunt traversati de 10 linii de cale ferata. Orientarea generala a liniilor este influentata de asezarea Capitalei in sud-estul tarii, catre care converg principalele trasee. Bucurestiul este cel mai mare centru feroviar al tarii, din care pornesc 8 linii magistrale, cele
mai multe legandu-se cu traseele internationale. Romania produce vagoane de toate categoriile si locomotive electrice si diesel-electrice.
Reclame

2 gânduri despre “Caracteristici tehnice si organizatorice CFR

  1. Se pare ca Romania are o infrastructura bine pusa la punct. Ar mai trebui adaptate anumite lucruri, insa se pare ca e bine, e foarte bine, sau macar e suficient de bine.
    De asta trebuie musai privatizat CFR marfa. Asta e o presupunere. 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s