Skip to content

Cauzele si mecanismele producerii accidentelor rutiere

27 Martie 2013

Ritmul efervescent al vietii moderne creaza necesitatea unei circulatii mereu mai rapide si mai intense. Dezvoltarea alerta a tehnicii si mecanizarii atrage dupa sine cresterea alarmanta a numarului accidentelor rutiere, feroviare, maritime si aeriene, in ciuda masurilor severe luate de organele ordinii publice. Totodata, cresterea alarmanta a accidentelor datorate circulatiei pe caile publice imbraca aspecte caracteristice care tind sa imprime amprenta patologiei specifice vietii moderne a acestui inceput de secol si de mileniu al tehnicii si vitezei.
Marile prefaceri economice si sociale, cuceririle stiintei si tehnicii antreneaza dupa ele si serioase modificari in modul de viata a tuturor oamenilor. Ele genereaza continua deplasare a bunurilor, permanenta miscare a oamenilor dintr-un loc in altul, in cadrul schimbului de valori spirituale si materiale. Cresterea miscarii turistice interne si internationale contribuie la intensificarea rapida a traficului rutier, feroviar, aerian, maritim si fluvial.
La baza producerii accidentelor de circulatie stau o serie de factori care, frecvent, se afla intr-o stransa interdependenta. Factorii care determina producerea accidentelor de circulatie rutiera sunt omul, vehiculul si drumul. Alaturi de acestia actioneaza o serie de factori favorizanti, cum ar fi conditiile meteorologice, mediu rural sau urban, sezonul, conditiile de desfasurare a traficului etc. Accidentele de trafic rutier datorate factorului uman detin o pondere covarsitoare, reprezentand circa 90% din totalul accidentelor de circulatie, ceea ce a facut sa se confirme ca nu exista accidente de automobile, ci de automobilisti.
Pe primele locuri intre cauzele accidentelor rutiere provocate de factorii umani se situeaza, in ordine, excesul de viteza, neatentia conducatorilor auto si a pietonilor, depasirea neregulamentara si conducerea sub influenta bauturilor alcoolice.
Constructorii de autovehicule sunt intr-o adevarata competitie in ce priveste capacitatile tehnice ale bolizilor pe care ii produc. Astfel, in functie de marca de autovehicul, variaza de exemplu viteza maxima pe care acesta o poate atinge. O alta cauza importanta a accidentelor de trafic rutier este neatentia manifestata de conducatorii auto. Atentia este insusirea care consta in orientarea si concentrarea activitatii psihice asupra unui anumit obiect sau asupra unei activitati. O secunda de neatentie poate provoca o tragedie. In statisticile intocmite de cercetatori, oboseala la volan este raspunzatoare pentru producerea a 10-20% din accidentele rutiere. Oboseala poate fi determinata de monotonia drumului, starea sanatatii, lipsa odihnei ş.a. De asemenea, alcoolul este o alta cauza importanta in producerea accidentelor de trafic rutier, actionand cu predilectie asupra sistemului nervos, motiv pentru care primul organ ce are de suferit este creierul. Ajuns in organism in cantitati mai mari alcoolul produce o serie de tulburari psihice ce poarta numele de stare de betie sau ebrietate. Intensitatea acestor tulburari este proportionala cu concentrarea alcoolului in sange. Cele mai multe accidente se produc atunci cand conducatorii auto se afla in stare de pre-betie, adica au o concentratie de alcool in sange de pana la 10‰, caracterizata printr-o stare de bine generala ce ii da persoanei respective o mai mare incredere in sine. Aceasta stare de bine este insa iluzorie intrucat testele psihotehnice au dovedit incetinirea vitezei de reactie si disociere a reflexelor.
Majoritatea cauzelor care determina producerea accidentelor in cazul conducatorilor auto sunt valabile si pentru ceilalti participanti la trafic. Numarul mare de accidente in care sunt implicati pietonii, de exemplu, se datoreaza indisciplinei in folosirea si traversarea drumurilor publice, starea de ebrietate, nesupravegherea copiilor, urcarea si coborarea in si din vehicule aflate in mers, incalcarea normelor privind circulatia pe drumurile publice.
In cadrul circulatiei rutiere autovehiculul prezinta o importanta deosebita, dat fiind faptul ca de starea lui depinde in mare parte, producerea sau evitarea accidentelor de circulatie rutiera. Cele mai importante defectiuni tehnice care determina producerea accidentelor rutiere sunt cele ale sistemelor de franare, directie, rulare, semnalizare. Situarea printre cauzele evenimentelor rutiere a defectiunilor tehnice trebuie corelata cu influenta factorului uman, in sensul lipsei de preocupare pentru construirea, intretinerea si revizia corespunzatoare a autovehiculelor.
Ordonanţa de Urgenra nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice incrimineaza ca infractiune neindeplinirea sau indeplinirea defectuoasa a atributiilor de verificare sau investigatie tehnica a autovehiculelor, remorcilor sau tramvaielor de catre cei care au asemenea indatoriri ori a celor referitoare la efectuarea unor reparatii sau interventii tehnice, in cazul in care au avut ca urmare producerea unui accident de circulatie.
Accidentele cauzate de factorii rutieri specifici caracteristicilor de constructie si de amenajare a cailor de comunicatie (drumuri, sosele, autostrazi) sunt tot mai apasatoare. Amenajarea si adaptarea drumurilor la conditiile de trafic intens pot preveni producerea accidentelor de circulatie. De exemplu, starea proasta a suprastructurii asfaltice, drumuri cu vizibilitate redusa, poduri inguste, intersectiile dintre arterele circulate intens, existenta unor obstacole in imediata apropiere a partii carosabile, reprezinta surse importante de pericol pentru deplasarea vehiculelor si a pietonilor.
La acesti factori determinanti ai accidentelor de circulatie rutiera se asociaza si o serie de factori ce pot favoriza producerea evenimentelor de trafic rutier, anume conditiile meteorologice si starea de vizibilitate, intensitatea traficului, sezonul, mediul rural sau urban etc.
Vizibilitatea este influentata de natura si caracteristicile drumului public, de conditiile meteorologice, de existenta vegetatiei, de circulatia pe timp de zi sau noapte. Conditiile meteorologice nefavorabile ceata, ploaia, poleiul reduc vizibilitatea, fac drumul alunecos, afectand totodata capacitatea de conducere prin suprasolicitarea sistemului nervos. De asemenea, circulatia pe timp de noapte constituie o conditie favorizanta a producerii accidentelor de circulatie intrucat obstacolele aflate pe lateralele partii carosabile par mai departe decat sunt in realitate. Intensitatea circulatiei variaza in functie de sezon, zile ale saptamanii, ore, influentand conditiile de trafic si favorizand producerea accidentelor rutiere.

From → Legislatie Auto

7 comentarii
  1. Am abordat și eu aceste aspecte și cred că articolul este foarte util și merită citit mai ales în contextul nefericit în care ne aflăm aici în România ”țara tuturor posibilităților” unde legea este doar o vorbă goală, unde fiecare își face de cap, nu se respectă decât un singur lucru : legea bunului plac

    Părerea mea este că înainte de orice, se cuvine să analizăm ASPECTUL MORAL, românii trăiesc fără Hristos și fără teamă de Dumnezeu, ”fiecare pentru el”, pe cont propriu, fără să existe vreo preocupare pentru cel de lângă noi, pentru ceilalți șoferi sau pietoni angajați în trafic. Există doar o singură grijă legată exclusiv de persoana proprie, adică de EU-l egoist care calcă pe cadavrele celorlalți, fără conștiință, fără nici un strop de remușcare, atât timp cât e vorba de altcineva :

    http://tomisthecat.ro/2013/03/22/romanii-si-cele-trei-pacate-nationale/

    http://tomisthecat.ro/de-ce-trebuie-neaparat-sa-mori-vorbind-la-telefonul-mobil-si-mai-ales-sa-distrugi-si-vietile-altora/

    • Pai atata timp cat modelul acesta este promovat de la varf nimic nu o sa se schimbe, atata timp cat basescu si modelele promovate de el, atat de conduita, politica, viata, limbaj etc. ramane in continuare sa ne dea lectii de viata…nimic nu se schimba. Atata timp cat promovarea se face pe baza de legaturi si cumetrie, si nu se face pe valoare si competente cu totii ne vom scalda intr-o mocirla, pana nu invatam sa votam corect si oameni capabili nu impostori…

      • Sunt întru totul de acord cu ceea ce spui ! Din nenorocire, nu eu l-am ales pe ”domnul guvernator” Traian Băsescu în funcția de președinte al României ci alții care au crezut atât în ”anticomunismul” acestui om, precum și în faptul că PD (observi că nu sunt de acord cu formularea incorectă ”PDL”) este un partid ”de dreapta” (culmea minciunii, ipocriziei și diversiunii ordinare care totuși a prins la mulți români certați cu cele mai elementare principii ale științei politice). Eu nu fac parte din nici un partid politic dar asta nu înseamnă că nu încerc să fiu un fin observator al scenei politice românești, mă interesează ce se întâmplă și îmi pasă de această țară. Cei care spun că la ora actuală ”ne îndreptăm spre Rusia” sau că ”mergem spre comunim”, vorbesc niște prostii mai mari decât ei, habar n-au ce aberații spun și ar trebui să nu se mai lase prostiți și mințiți la infinit de ”democratul” Traian Băsescu, ”anticomunistul”…

      • cei care spun că ”mergem spre comunism”, am vrut să scriu… scz ptr eroarea de redactare…

  2. Greseala a fost facuta in 90 cand fostii securisti au deturnat revolutia prin manipulare si au ramas tot ei la butoane…iar prostia romanilor a fost nemarginita cand au refuzat sa faca presiuni pentru o lege a lustratiei care sa-i scoata de la butoane pe fostii activisti macar vreo 5 ani, acum este cam tarziu pentru tot, nu cred ca-si va reveni curand tara asta din prapastia in care a fost bagata de regimul mafion prezidat de basescu…si pana cand nu o sa fie o lege care sa te pedepseasca pentru faptele ce le faci nu o sa fie nici o speranta, toti trebuie sa raspunda pentru ceea ce fac inclusiv ministrii judecatorii si presedintele numai atunci ar mai fi o speranta ca Romania intra pe un fagas normal…pana atunci nici o speranta

  3. Felicitari, foarte educativ si poate se tine si cont de ce-ai enumerat tu…

  4. Multumesc pentru aprecieri !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Povesti cu flori

Florile te insoțesc toată viața!

delamineblog

învăţăm unii de la alţii!

Manzatu

Just another WordPress.com weblog

POETICEŞTI

,,prin cuvânt nu creăm numai lumi noi, ci ne zidim pe noi înşine. cuvântul posedă însuşiri autodemiurgice." - LUCIAN BLAGA

Pitici, dar Voinici

mens sana in corpore sano

Libertatea este disciplina liber asumată

Și când încep să scriu, libertatea mea nu are limite

Bitu Mihai

Pe acest blog gasiti filme online subtitrate 2015

racoltapetru6

Just another WordPress.com site

armonie acvatica

scrieri, scrieri...

Radu

http://www.raduc.eu/

Dor De Dragoste

Despre viaţă. Proză, poezie şi imagini

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Vultureşti

Auf einmal ist alles relativ

Marius Crăciun

"Trec ani care nu se mai întorc"

Adolescenți Senzaționali

De la un suflet tânăr, pentru suflete și mai tinere...

Floartgraphy

Photo.Video.Webdesign.

imaginecontinua

Lumea de altadata si cea de azi.....

Printre extreme

cautam calea de mijloc

Vali Crintea

blog cu şi despre viaţă

CABINET DE AVOCAT CRISTIAN IOAN

„Ştiinţa dreptului este cunoaşterea lucrurilor divine şi umane, ştiinţa de a deosebi ceea ce este drept de ceea ce este nedrept.”

Loredana Buciumeanu (Milu)

Jurnal

Hello me! It’s me again! It’s nice talking to myself…

Newparts Auto

Blog dedicat pasionatilor si posesorilor auto.

Litere Stacojii

Filosofia vieții...

Origamimela

Verba volant, scripta manent !

startachim blog

fotografii,articole,videoclipuri,utile,photos,

Simple & Interesting.

amazing places,quotes,music and more.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Adiutza87

~Cine nu are maimutze sa-si cumpere!~

Num Lock's Blog

Cum vrei, putem discuta şi aici.

bibicrau

o multime de lucruri si trairi..

%d blogeri au apreciat asta: