Skip to content

Organizarea transporturilor maritime

22 Martie 2013

Flota maritima comerciala apartine unor firme particulare, unor societati mixte, unor institutii de stat sau unor societati supranationale. Desi inca mai exista multe firme particulare mici, de familie, care detin 1-2 nave de capacitate mica, se observa o puternica concentrare a flotei in mainile marilor societati. Cea mai mare concentrare inregistreaza navigatia de linie, care pentru a fi organizata, necesita mari capitaluri de investitii. Odata cu dezvoltarea transporturilor containerizate, aceasta concentrare a crescut si mai mult, intrucat acest tip de transport se realizeaza, in principiu, numai sub forma navigatiei de linie care necesita, in afara de un numar mare de nave port-containere si containere. In aceasta situatie, capitalul investit capata forme grandioase.
Acest lucru determina tot mai mult intrepatrunderea intre capitalul industrial si cel din transporturi. Tot mai multe firme de productie (firmele de prelucrare a petrolului, firmele producatoare de autoturisme, firmele de exploatare minereuri, fosfati etc.), precum si unele banci cumpara numeroase nave comerciale. In acelasi timp, armatorii devin coproprietari de societati industriale si de banci.
Tranzactiile de tonaj pe piata navlurilor se realizeaza, in cea mai mare parte a lor prin intermediari (diferite firme de brokeraj, firme-agent etc.), care asigura legatura dintre armatorii si expeditorii de marfuri. In majoritatea cazurilor, prin intermediul acestora se navloseste tonajul transporturilor. In cadrul tranzactiilor de tonaj, brokerii pot reprezenta fie interesele armatorului, fie pe cele ale navlositorului. In schimbul serviciilor pe care le presteaza, brokerii primesc un comision care se stabileste ca un procent din valoarea tranzactiilor incheiate.
Intr-o serie de cazuri acestia sunt specializati in navlosirea tonajului pentru transportul anumitor marfuri pe anumite relatii. In porturi, exista, de asemenea, firme agent care se ocupa cu procurarea de marfuri pentru transportarea cu nave tramp sau nave linie. In multe tari, acesti brokeri si agenti se unesc in diferite asociatii care se ocupa cu studierea pietei navlurilor, a evolutiei flotei comerciale mondiale, publica studii conjuncturale si elaboreaza indici ai navlurilor.
Tranzactiile de tonaj se pot realiza si in cadrul burselor de navluri. Aici se vand si se cumpara prestatiile de transport maritime, la fel ca orice alta marfa de bursa. Importanta in activitatea de contractare a tonajului maritim este si clasificarea navelor. Aceasta se face de catre institutii specializate: Registrul maritim japonez, italian, polonez, Registrul Naval Roman, Lloyd’s Register of Shipping, in Anglia, etc. In general, se clasifica navele mai mari de 100 t.r.b., in diferite clase, in functie de starea tehnico-comerciala a acestora, vechimea in serviciu, etc. Starea tehnico-comerciala a navelor clasificate se trece in certificatul de clasificare. Acest document simbolizeaza garantia pe care societatea de clasificare o da in privinta rezistentei navei respective, a aptitudinilor ei tehnice de a transporta, in conditii optime de navigabilitate, marfuri care fac
obiectul comertului intern si international.
Clasificarea navelor maritime comerciale este valabila pe o perioada limitata de timp (de regula 4 ani), dupa care este necesara reclasificarea acestora. In functie de clasificarea navelor, societatile de asigurare stabilesc primele de asigurare pentru acestea. De regula, aceste prime sunt mai mici pentru navele incadrate in clasele superioare si mai mari cand nava respectiva este incadrata intr-o clasa inferioara. In unele cazuri, societatile de asigurare refuza sa asigure marfuri care urmeaza a fi transportate cu nave neclasificate, sau percep prime de asigurare foarte mari.
In Romania navigatia fluviala majora se practica pe Dunare. In aval de Braila, pana la varsare, portiune numita „Dunarea maritima”, pot naviga vase cu pescaj de peste 7 m. Pe „Dunarea fluviala” (in amonte de Braila) circula vase cu tonaj mic si cu pescaj de pana la 2-2,5 m. Prin construirea Canalului Dunare-Marea Neagra si prin darea in folosinta a Canalului Dunare-Main-Rin s-a creat o cale fluviala de mare insemnatate europeana, care leaga Marea Nordului de Marea Neagra. Prin realizarea sistemelor hidroenergetice si de navigatie „Portile de Fier” I si II, care cuprind cate un sistem dublu de ecluze, s-a putut facilita intensificarea traficului. Principalele porturi sunt: Cernavoda, Medgidia, Basarabi.
Navigatia maritima in Romania se desfasoara pe Marea Neagra. Principalul port la mare este Constanta fiind in acelasi timp si cel mai mare port din tara noastra cea mai mare parte a transportului de marfuri aduse din afara trecand prin acest port. Principalul avantaj al transporturilor navale il constituie cantitatea mare de marfuri ce pot fi transportate. Un al doilea avantaj al acestui tip de transport il constituie costurile mici pe care le implica. Dezavantajul principal al transporturilor navale este ca nu se poate desfasura pe cuprinsul intregului teritoriu neputand deservi toate locatiile. Din porturi marfurile sunt transportate pe uscat cu ajutorul celorlalte tipuri de transport.

From → Newparts

2 comentarii
  1. Dunarea fluviala, amonte de Braila, adica inspre Galati?

    • Spre Galati este in aval in amonte de Braila inseamna toata portiunea Dunarii de la intrarea din Buzias si pana la Braila, iar in aval toata portiunea de la Braila pana la varsarea in Marea Neagra

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Povesti cu flori

Florile te insoțesc toată viața!

delamineblog

învăţăm unii de la alţii!

Manzatu

Just another WordPress.com weblog

POETICEŞTI

,,prin cuvânt nu creăm numai lumi noi, ci ne zidim pe noi înşine. cuvântul posedă însuşiri autodemiurgice." - LUCIAN BLAGA

Pitici, dar Voinici

mens sana in corpore sano

Libertatea este disciplina liber asumată

Și când încep să scriu, libertatea mea nu are limite

Bitu Mihai

Pe acest blog gasiti filme online subtitrate 2015

racoltapetru6

Just another WordPress.com site

armonie acvatica

scrieri, scrieri...

Radu

http://www.raduc.eu/

Dor De Dragoste

Despre viaţă. Proză, poezie şi imagini

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Vultureşti

Auf einmal ist alles relativ

Marius Crăciun

"Trec ani care nu se mai întorc"

Adolescenți Senzaționali

De la un suflet tânăr, pentru suflete și mai tinere...

Floartgraphy

Photo.Video.Webdesign.

imaginecontinua

Lumea de altadata si cea de azi.....

Printre extreme

cautam calea de mijloc

Vali Crintea

blog cu şi despre viaţă

CABINET DE AVOCAT CRISTIAN IOAN

„Ştiinţa dreptului este cunoaşterea lucrurilor divine şi umane, ştiinţa de a deosebi ceea ce este drept de ceea ce este nedrept.”

Loredana Buciumeanu (Milu)

Jurnal

Hello me! It’s me again! It’s nice talking to myself…

Newparts Auto

Blog dedicat pasionatilor si posesorilor auto.

Litere Stacojii

Filosofia vieții...

Origamimela

Verba volant, scripta manent !

startachim blog

fotografii,articole,videoclipuri,utile,photos,

Simple & Interesting.

amazing places,quotes,music and more.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Adiutza87

~Cine nu are maimutze sa-si cumpere!~

Num Lock's Blog

Cum vrei, putem discuta şi aici.

bibicrau

o multime de lucruri si trairi..

%d blogeri au apreciat asta: