Reflexia suprafetelor rutiere


Ceea ce ochiul percepe de la o sursa de lumina, cum ar fi o suprafata iluminata, depinde nu numai de iluminarea acestei suprafete, ci si de proprietatile acesteia de reflexie: luminanta unei suprafete perfect negre este nula pentru orice nivel de iluminare. Perceptia vizuala, de exemplu cea a unui obstacol de pe drum, rezulta din perceptia subiectiva a contrastului de luminanta sau de culoare produs de diferenta dintre luminanta obstacolului si cea a fondului.
Reflexia unei suprafete rutiere
Reflexia unei suprafete rutiere
Importanta reflexiei suprafetei soselei rezulta de asemenea din faptul ca actualul criteriu de calitate pentru iluminatul drumurilor publice este luminanta medie a soselei, care trebuie sa depaseasca un anumit nivel minim, impus de necesitatile de securitate si de confort, dar care trebuie sa tina cont si de conditiile economice.
Nivelul mediu al luminantei depinde, nu numai de calitatea fluxului luminos primit de sosea, ci si de relatia dintre repartitia intensitatii luminoase a corpului de iluminat utilizat si de diagrama reflexiei suprafetei rutiere (CIE, 1973). Din aceste doua motive este necesara o buna cunoastere a suprafetelor soselelor si a suprafetelor asociate, precum marcajele rutiere, ziduri si plafoane de tuneluri.
Caracterizarea proprietatilor de reflexie pentru iluminatul rutier. In general, proprietatile de reflexie ale suprafetelor rutiere depind de importanta lor (CIE, 1977) si de:
– natura lor (compozitie, textura, metoda de construire etc.).
– starea lor (uzura, umiditate).
– directia iluminarii, definita de doua unghiuri β si γ si de directia de observare, definita de unghiurile α si δ. Din fericire, in cazul particular al iluminatului public, aceste patru unghiuri pot fi reduse la doua. Aspectul vizual al suprafetei soselei, sau a unui marcaj rutier depinde foarte mult de tipul de iluminare: iluminare naturala sau publica. Aceasi cantitate de energie pe element de suprafata conduce la luminante foarte diferite: marginea unui obstacol si fondul pe care apare primesc practic aceasi energie specifica dar au luminante diferite, ceea ce denota importanta modului deiluminare. In anumite cazuri, proprietatile de reflexie ale suprafetei rutiere si ale obiectului pot fi de asa natura incat sa rezulte o diminuare a contrastului sau chiar anularea sa.
Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s