Caile de navigatie maritima


Drumurile de cabotaj sunt drumurile care leaga intre ele porturi la maxim 100 mile distanta de limita apelor teritoriale.

Cabotajul se imparte in:

– national (intre porturile aceleiasi tari).

– mic cabotaj (acelasi bazin maritim – Constanta-Galati).

– mare cabotaj (bazine maritime diferite).

– international (intre porturile diferitelor state care formeaza o uniune vamala).

Transportul bunurilor prin cabotaj se face sub control vamal, in baza unui permis eliberat de vama tarii respective. Cabotajul este rezervat, de regula, navelor nationale, cele straine putand fi acceptate numai daca dispun de o autorizatie speciala.

Drumurile maritime internationale sunt drumuri care asigura legaturile intre porturile diverselor state care nu fac parte dintr-o uniune vamala, situate in acelasi bazin maritim (de exemplu Constanţa – Odesa) sau in alte bazine maritime invecinate (Constanţa – Cairo).

Drumurile oceanice internationale sunt directiile transoceanice legate intre ele prin intretaierea unuia sau mai multor oceane, drumuri de curse lungi, strabatute de nave de mare tonaj (nave oceanice).

Drumurile maritime si oceanice internationale sunt deschise navelor tuturor statelor, in conditii de egalitate, potrivit principiului marii libere. In virtutea acestui principiu, suprafata marilor si oceanelor situata dincolo de limita apelor teritoriale ale statelor, nu este supusa suveranitatii acestora (Conventia de la Geneva din 1958 la care a aderat si Romania in 1961). O problema controversata ramane disputa dintre marea teritoriala (12 mile de la tarm) si marea libera (zona economica). Verigi importante ale drumurilor internationale sunt si canalele internationale de navigatie: Suez, Panama etc.

Porturile comerciale reprezinta organizari de transport complexe, protejate prin mijloace naturale sau artificiale, la adapostul carora navele pot intra sau iesi, pot incarca si descarca marfa, pot efectua manevre etc, in conditii de siguranta a navigatiei.

Porturile pot fi clasificate dupa mai multe criterii:

In raport cu marfurile ocupate in porturi:

– generale (orice categorie sau tip de marfuri).

– specializate (anumite tipuri de marfuri).

Dupa volumul traficului si zonele economice pe care le deservesc:

– porturi nationale.

– porturi internationale.

Dupa asezarea geografica:

– porturi maritime.

– porturi fluvial-maritime.

Reclame

2 gânduri despre “Caile de navigatie maritima

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s