Elementele constructive ale carosabilului


Drumul reprezinta calea de comunicatie terestra, special amenajata pentru circulatia autovehiculelor si a pietonilor. Constructiv, orice drum este alcatuit din:
– infrastructura care cuprinde totalitatea lucrarilor care sustin suprastructura, asigurand legatura cu terenul si transmiterea catre acesta a eforturilor statice si dinamice. Infrastructura include: terasamentele sau lucrarile de pamant si lucrarile de arta (poduri, viaducte, tunele, etc.).
– suprastructura care cuprinde mai multe componente, care alcatuiesc corpul propriuzis al drumului. Suprastructura este alcatuita din mai multe straturi diferite, a caror compozitie si tehnologie de executie depind de importanta si de destinatia drumului.
Elementele constructive ale carosabilului
Drumurile, indiferent de gradul si de calitatea lor, prezinta un pericol latent. Constructia, consolidarea si modernizarea unei retele rutiere sunt considerate ca facand parte din mijloacele eficiente pentru asigurarea dezvoltarii economiei unei tari, infrastructura transporturilor rutiere (drumurile) fiind unul din elementele motrice ale dezvoltarii economice.
De-a lungul vremii, specialistii si proiectantii au actionat pentru marirea fiabilitatii cailor rutiere, indiferent de categoria din care fac parte, cautand totodata solutii pentru sporirea traficului rutier, atat in coditii specifice anotimpului cald, cat si in conditii de iarna. S-a stabilit astfel elaborarea studiilor geodezice si topografice inainte de executia terasamentelor sau a lucrarilor de modernizare, iar in functie de rezultatele acestora vor fi cautate solutiile cele mai potrivite pentru executia fundatiilor. In general, terasamentul unui drum este in rambleu, dar pe anumite portiuni, in functie de relieful traversat, acesta poate fi in dembleu sau semidembleu.
Astfel, in functie de configuratia reliefului si de caracteristicile solului, se adopta diferite structuri ale fundatiei si imbracamintii carosabilului. Solutia finala va lua in considerare si categoria drumului, clasificata atat din considerente economice, cat si de perspectiva. In general, imbracamintile asfaltice se executa pe fundatii din piatra sparta. In cazul lucrarilor noi, la retelele importante, se pot folosi imbracaminti din beton de ciment, fara ca fundatia sa comporte modificari substantiale.
In cazul autostrazilor, avand in vedere capacitatea mare de transport, cat si regimul de viteza pe care trebuie sa le suporte, elementele caracteristice constructive presupun existenta unei fundatii corespunzatoare, cat si a unei cai de rulare care sa permita desfasurarea unui trafic complex. In profil transversal, avand in vedere ca acoperamantul este in general asfaltic, sistemul rutier se prezinta ca astfel desi structura este complexa, sunt prezente aceleasi trei elemente clasice:
– trei straturi de uzura cu grosimea de 2,5-7,5 cm.
– un strat de binder de 4 cm.
– doua straturi de baza de 4-8 cm.
– nisip stabilizat cu ciment, in doua straturi, cu dozare diferita, de 15 cm. fiecare.
– fundatie de balast de 15-30 cm. fiecare.
Calitatea lucrarilor, ca si a materialelor folosite, constituie deasemenea premiza unei sigurante sporite a traficului rutier.
In general, un drum modern este alcatuit din 4 straturi:
– substratul format din nisip, cu o grosime de 5-10 cm.
– fundatia formata din balast, cu o grosime de 30-50 cm.
– stratul de rezistenta format din beton, de grosime 20-30 cm.
– statul de uzura format din bitum.
Un drum modern trebuie sa dispuna de calitati constructive si de amenajari pentru stationarea autovehiculelor si pentru prioritate de trafic.
Reclame

2 gânduri despre “Elementele constructive ale carosabilului

  1. Pai de obicei lipsesc straturile de uzura si mai lipsesc straturile de fundatie din cauza lipsei fundatiei apar denivelarile pe drumuri lasat de marile camioane asta in primul rand si in al doilea rand intr-adevar grosimea lor nu este standard si cred ca nici compozitia …

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s