Calitatile tehnice de exploatare ale automobilelor


Principalele calitati tehnice de exploatare ale automobilului sunt: performantele de tractiune, performantele de franare, viteza medie tehnica, economicitatea, maniabilitatea, stabilitatea, confortabilitatea, capacitatea de trecere, durabilitatea, fiabilitatea si adaptabilitatea la intretinere tehnica si reparatii.

Performantele de tractiune – caracterizeaza posibilitatile maxime ale automobilului incarcat cu sarcina utila completa, la deplasarea pe drumuri in stare buna. Aceste performante sunt: viteza maxima pe un drum orizontal, panta maxima pe care o poate urca si acceleratia maxima sau spatiu si timpul de demarare pana la o anumita viteza.

Performantele de franare – se exprima valoarea deceleratiei maxime sau prin lungimea spatiului de franare necesar pentru oprirea automobilului de la o anumita viteza.

Viteza medie tehnica – este definita ca raportul dintre spatiul parcurs si durata totala a parcursului, din care s-a scazut timpul consumat cu opririle si stationarile automobilului. Aceasta calitate este determinata de performantele de viteza si de cele de franare ale automobilului considerat.

Economicitatea – este calitatea automobilului de a efectua transporturi cu consum redus de carburant. Ea se apreciaza cu ajutorul unor indici care reprezinta cantitatea de combustibil consumat pentru parcurgerea unei anumite distante (in general 100 km), exprimata in litri sau cantitatea de combustibil raportata la unitatea de prestatie (tone-kilometru sau calatori-kilometru).

Maniabilitatea – este capacitatea automobilului de a-si conserva miscarea rectilinie si de a efectua cu usurinta schimbari de directie. Ea este determinata de parametrii constructivi ai sistemului de directie, de elasticitatea transversala a pneurilor si de pozitia centrului de masa al automobilului.

Stabilitatea – este calitatea automobilului de a fi cat mai putin susceptibil la derapari si rasturnari in timpul deplasarii si in repaus.

Confortabilitatea – caracterizeaza posibilitatea automobilului de a circula cu viteze suficient de mari pe drumuri in stare mijlocie si cu viteze relativ reduse pe drumuri in stare proasta fara socuri sau oscilatii care sa produca obosirea excesiva a pasagerilor, deteriorarea marfurilor transportate sau avarierea organelor si agregatelor proprii.

Capacitatea de trecere – este calitatea automobilului de a putea circula pe drumuri rele, accidentate, desfundate si in teren fara drum, precum si de a trece peste anumite obstacole.

Durabilitatea – este calitatea automobilului de a functiona timp indelungat fara defectiuni, in limita uzurilor admise.

Fiabilitatea – este capacitatea automobilului de a-ti mentine starea tehnica neschimbata, exprimata prin probabilitatea acestuia de a funtiona un anumit timp fara defectiuni.

Adaptibilitatea la intretinere tehnica si reparatii – caracterizeaza modul de executare a lucrarilor de intretinere tehnica si reparatii curente. Ea este determinata de accesibilitatea punctelor de gresare si reglare, de simplitatea demontarii si montarii organelor si agregatelor automobilului si de gradul de tipizare si inter-schimbabilitate a acestora.

Publicitate

Un gând despre “Calitatile tehnice de exploatare ale automobilelor

  1. Pingback: Calitatile tehnice de exploatare ale automobilelor | Șmen.ro

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s