Skip to content

CAN BUS – magistrala seriala in constructia de automobile

16 Septembrie 2012

Dezvoltarea CAN a inceput odata cu implementarea unui numar tot mai mare de dispozitive electronice in autovehiculele moderne. Exemple de astfel de dispozitive sunt sistemele de management ale motorului, suspensiile active, ABS, controlul cutiei de viteze, controlul farurilor, aerul conditionat, airbag-urile si inchiderea centralizata.Controller Area Network (CAN) este un protocol de comunicatie serial, care asigura controlul distribuit, in timp real, cu un mare grad de siguranta. A fost dezvoltat initial de firma Robert Bosch GmbH, care detine si licenta CAN, in ultima parte a anilor 1980.

Este standardizat pe plan international de International Standardization Organization (ISO) si de Society of Automotive Engineers (SAE).
– CAN de viteza mare are la baza standardul ISO 11898 (rate de transmisie de pana la 1 Mbit).
– CAN de viteza mica (rate de transmisie de 125 Kbit) se bazeaza pe ISO 11519-2.

– extensii in specificatiile 2A and 2B (datorita cerintelor producatorilor de hardware) de diferite lungimi ale identificatorilor (2A cu identificatori de 11 biti, 2B cu identificatori de 29 biti).
– un alt standard este CiA DS-102: standardizeza ratele de transmisie (baud-rates) si timpii impusi pentru transmiterea bitilor si stabileste conductorii, conectorii si liniile de putere.CAN in autovehicule: 

– SAE CAN clasa B (are la baza standardul ISO 11519-2), cu pana la 32 de noduri, este implementat in spatiul interior al vehiculului si leaga componente ale sasiului si electronica destinata confortului .
– SAE CAN clasa C (are la baza standardul ISO 11898), cu pana la 30 de noduri, este implementat pentru conectarea si controlul motorului, a transmisiei, a franarii, suspensiei.

CAN este protocolul cel mai utilizat in autovehicule si automatizari. Cele mai importante aplicatii pentru CAN sunt automobilele, vehiculele utilitare si automatizarile industriale. Alte aplicatii ale CAN se regasesc la trenuri, echipamente medicale, automatizarea cladirilor, echipamente electrocasnice si automatizarea birourilor.
Concepte de baza – structura liniilor CAN bus line si nivelele de tensiune care corespund celor doua stari ale magistralei – dominant and recesiv.

Propietati ale CAN – iata cateva dintre cele mai remarcabile propietati ale CAN: 

prioritizarea mesajelor: Identificatorul (identifier) defineste o prioritate statica a mesajului in timpul accesului la magistrala. Atunci cand magistrala este libera, oricare unitate poate demara inceperea unei transmiteri a unui mesaj. Daca incep sa transmita simultan doua sau mai multe unitati, conflictul de acces pe magistrala este rezolvat prin arbitrarea bit cu bit, utilizand identificatorul. Mecanismul arbitrarii garanteaza ca nu se pierde nici timp, nici vreo informatie. Pe parcursul arbitrarii fiecare transmitator compara nivelul bitului transmis cu nivelul existent pe magistrala. Daca nivelele sunt egale, unitatea continua sa transmita. Daca ea transmite un nivel “recesiv” si magistrala monitorizeaza un nivel “dominant”, unitatea pierde arbitrarea si trebuie sa se retraga, fara a mai transmite un singur bit. Acest sistem de arbitrare, conceput special pentru autovehicule, permite rezolvarea unor evenimente de importanta mai mare in functionarea masinii, care necesita o decizie mai rapida, prioritar fata de evenimente pentru care deciziile mai pot intarzia.

multimaster: Magistrala nu presupune o ierarhizare a nodurilor, cand magistrala este libera, oricare unitate poate incepe transmiterea unui mesaj. Unitatea cu mesajul cel mai prioritar va castiga accesul la magistrala.

siguranta: pentru a realiza cea mai mare siguranta in transferul datelor, in fiecare nod al magistralei CAN sunt implementate mijloace puternice pentru detectarea erorilor, semnalizarea acestora si auto-verificare.

conexiuni: legatura seriala de comunicatie CAN este o magistrala la care pot fi conectate un anumit numar de unitati. Acest numar nu are o limita teoretica, limita practica fiind determinata de timpii de intarziere si/sau consumul de putere pe magistrala. Nodurile magistralei nu au adrese specifice, adresa informatiei fiind continuta in identificatorul mesajului transmis si in prioritatea acestuia. Numarul nodurilor poate fi modificat dinamic, fara ca acest lucru sa perturbe comunicatia dintre celelalte noduri.

rata de transmisie: viteza CAN poate fi diferita in diferite sisteme, dar pentru un anumit sistem rata de transmisie este fixata si constanta.
Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Povesti cu flori

Florile te insoțesc toată viața!

delamineblog

învăţăm unii de la alţii!

Manzatu

Just another WordPress.com weblog

POETICEŞTI

,,prin cuvânt nu creăm numai lumi noi, ci ne zidim pe noi înşine. cuvântul posedă însuşiri autodemiurgice." - LUCIAN BLAGA

Pitici, dar Voinici

mens sana in corpore sano

Libertatea este disciplina liber asumată

Și când încep să scriu, libertatea mea nu are limite

Bitu Mihai

Pe acest blog gasiti filme online subtitrate 2015

racoltapetru6

Just another WordPress.com site

armonie acvatica

scrieri, scrieri...

Radu

http://www.raduc.eu/

Dor De Dragoste

Despre viaţă. Proză, poezie şi imagini

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Vultureşti

Auf einmal ist alles relativ

Marius Crăciun

"Trec ani care nu se mai întorc"

Adolescenți Senzaționali

De la un suflet tânăr, pentru suflete și mai tinere...

Floartgraphy

Photo.Video.Webdesign.

imaginecontinua

Lumea de altadata si cea de azi.....

Printre extreme

cautam calea de mijloc

Vali Crintea

blog cu şi despre viaţă

CABINET DE AVOCAT CRISTIAN IOAN

„Ştiinţa dreptului este cunoaşterea lucrurilor divine şi umane, ştiinţa de a deosebi ceea ce este drept de ceea ce este nedrept.”

Loredana Buciumeanu (Milu)

Jurnal

Hello me! It’s me again! It’s nice talking to myself…

Newparts Auto

Blog dedicat pasionatilor si posesorilor auto.

Litere Stacojii

Filosofia vieții...

Origamimela

Verba volant, scripta manent !

startachim blog

fotografii,articole,videoclipuri,utile,photos,

Simple & Interesting.

amazing places,quotes,music and more.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Adiutza87

~Cine nu are maimutze sa-si cumpere!~

Num Lock's Blog

Cum vrei, putem discuta şi aici.

bibicrau

o multime de lucruri si trairi..

%d blogeri au apreciat asta: