– distributia uniforma a presiunii pe suprafetele de frecare, uzarea uniforma a garniturilor si necesitatea reglarii mai rare a franei,
– suprafata mare de racire si conditii bune pentru evacuarea caldurii,
– stabilitate in functionare la temperaturi joase si ridicate,
– echilibrarea fortelor axiale si lipsa fortelor radiale,
– posibilitatea functionarii cu jocuri mici intre suprafetele de frecare, ceea ce permite sa se reduca timpul de intrare in functiune a franei,
– inlocuirea usoara a garniturilor de frecare,
– realizarea reglarii automate a jocului dintre suprafetele de frecare printr-o constructie mai simpla,
– nu produc zgomot in timpul franariiFranele cu disc pot fi de tip deschis sau inchis. Cele de tip deschis se utilizeaza mai ales la autoturisme. Cele de tip inchis in special la autocamioane si autobuze.
Frana cu disc deschisa cu piston flotant si dispozitiv de reglare automata a jocului. Este compusa din disc montat pe butucul rotii si din cadrul (suportul) in care se gasesc pistoanele, prevazute cu garniturile de frictiune. Cadrul monobloc se monteaza flotant sau fix de talerul franei. In cazul de fata, cadrul este fixat rigid si prevazut cu doi cilindri de actionare.
Discul nu este protejat fiind expus prafului, noroiului, apei. Aceasta frana, datorita faptului ca discul se dilata putin in planul axial, permite ca jocul dintre disc si garniturile de frictiune sa fie mentinut la valori mai mici decat la franele cu tambur. In general, franele cu disc deschise nu poseda efect servo si prin urmare au o eficacitate slaba.
Discurile de frictiune sunt apasate pe carcasa rotitoare. Corpul cilindrului de lucru este fixat pe disc, iar tija pistonului se reazema pe disc. La franare, cand discul se deplaseaza in raport cu celalalt disc, bilele se deplaseaza pe planurile inclinate in partea mai ingusta a santuletelor, distantand discurile si obligandu-le sa apese cu garniturile de frictiune pe carcasa rotitoare
Franele cu disc inchise avand suprafetele de frictiune foarte mari, prezinta avantajul unei uzari foarte reduse, datorita lucrului mecanic specific de frecare foarte mic. De asemenea, regimul termic este mai scazut decat la o frana cu saboti, echivalenta din punct de vedere al performantelor.
Franele cu etrier fix sunt larg folosite la autovehiculele de mare viteza datorita gradului mare de rezistentă mecanica, .Dezavantajul acestora este sensibilitatea la caldura dupa perioade lungi de franare.
ApreciazăApreciază