Skip to content
Tags

Arborele cotit

1 August 2012

Arborele cotit este organul motorului care preia fortele din biela si transforma miscarea de translatie in miscare de rotatie. El insumeaza lucrul mecanic produs la fiecare cilindru in parte si transmite energia rezultanta spre utilizator. Arborele cotit realizeaza miscarea de rotatie si asigura deplasarea mecanismelor si instalatiilor auxiliare ale motorului. Constructia arborelui este dependenta de tipul motorului pe care il echipeaza.
Partile componente ale unui arbore cotit pentru un motor cu 3 cilindri in linie sunt: capatul din fata, fusurile palier, fusurile maneton, bratele, contragreutatile si capatul din spate pe care se fixeaza volantul, care are si rolul de uniformizare a miscarii de rotatie. Arborele cotit trebuie realizat rigid pentru a evita deformatiile datorate vibratiilor.
Arborele cotit este solicitat de forte importante produse de presiunea gazelor si de cele de inertie, aparand eforturi importante de intindere compresiune si incovoiere. Fortele sunt variabile si apar eforturi datorate oboselii si vibratiile genereaza eforturi suplimentare.
Date fiind constructia si conditiile de functionare constructia si materialul arborelui cotit trebuie sa satisfaca urmatoarele cerinte: rigiditate si rezistenta mecanica, rezistenta mare la uzura a suprafetelor fusurilor, rezistenta la oboseala ridicata, precizie de fabricatie ridicata, echilibrare statica si dinamica, evitarea rezonantei.
Constructia si dimensiunile arborelui cotit depind de tipul motorului, numarul si dispozitia cilindrului, ordinea de aprindere, echilibrarea motorului. Lungimea arborelui cotit depinde de numarul, distanta dintre cilindri si amplasarea acestora. In general intre doua fusuri manetoane se introduce un fus palier, putand exista si varianta in care exista un fus palier intre două fusuri manetoane. Daca motorul este puternic solicitat este necesara introducerea fusurilor paliere. Daca se doreste reducerea numarului de paliere este necesara rigidizarea arborelui. Arbori cotiti se pot face nedemontabili sau demontabili.
Capatul din fata al arborelui se realizeaza constructiv tinand seama ca el serveste in principal pentru actionarea distributiei, ventilatorului si distributiei pompei de apa si generator de curent. De asemenea la capatul din fata se aseaza un element de etansare. De asemenea la capatul din fata se poate utiliza si un atenuator de vibratii pentru motoarele la care apare ca necesar.
Fusurile si bratele arborelui cotit – de obicei fusurile palier se executa la aceleasi dimensiuni pentru a simplifica fabricarea cuzinetilor. Uneori fusul palier central poate fi mai lung pentru ca suporta incarcari mai mari. Fusurile maneton au si ele dimensiuni identice tot din considerente de usurinta in reparatii. De obicei, arborele cotit se gaureste pentru usurare si asigurarea ungerii fusurilor paliere si manetoane. Bratele se realizeaza sub diverse forme, circulare, eliptice, dreptunghiulare si uneori se tesesc pentru reducerea masei. In arborele cotit se utilizeaza racordari largi pentru asigurarea unor rezistente la oboseala ridicata. Rigiditatea si rezistenta la oboseala se mareste prin acoperirea fusurilor.
Bratele arborelui cotit se realizeaza sub diferite forme, avand ca obiectiv o rigiditate relativ mare si o masa mica. Se poate ajunge si la o forma eliptica a bratelor. Pentru evitarea concentrarii de eforturi in anumite zone, mai ales cele de trecere, se prevad raze de racordare mari. Rigiditatea se poate modifica prin acoperirea sectiunii fusurilor.
Contragreutatile se dispun in prelungirea bratelor servind la echilibrarea motorului si la descarcarea elementelor motorului de fortele si momentele care le solicita . Contragreutatile introduc si dezavantaje cum sunt cresterea masei arborelui, micsorarea pulsatiei proprie. Contragreutatile se realizeaza, din acelasi material cu arborele sau din alt material, mai ieftin si vor fi asamblate cu suruburi. Contragreutatile pot fi realizate din acelasi material cu arborele (matritate o data cu arborele) sau atasate acestuia cu suruburi.
Capatul din spate este conic sau contine o flansa pentru montarea volantului. Solutiile de montare difera in functie de solutia aleasa, la volant introducandu-se si o coroana dintata pentru pornirea motorului.
Ungerea fusurilor, arborelui cotit se efectueaza sub presiune. Din rampa centrala de ulei, uleiul este trimis la lagarele palier prin canalele din carter. Uleiul circula din rampa centrala prin gaurile realizate in arborele cotit care aduc uleiul la lagare. In fusurile paliere si manetoane se prevad gauri care sunt realizate in acestea in zonele cele mai descarcate din acestea, care se pot determina din analiza fortelor care actioneaza asupra arborelui.
Se utilizeaza oteluri aliate si puternic aliate cu rezistenta mare mecanica si la uzura. Se pot utiliza si arbori din fonta cu grafit modular la motoare cu solicitari mai putin intense. Arborele este realizat prin matritare si o atentie deosebita se acorda fusurile paliere si manetoane care se vor trata termic prin calire cu curenti de inalta frecventa.

Anunțuri

From → Piese Auto

Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Povesti cu flori

Florile te insoțesc toată viața!

delamineblog

învăţăm unii de la alţii!

Manzatu

Just another WordPress.com weblog

POETICEŞTI

,,prin cuvânt nu creăm numai lumi noi, ci ne zidim pe noi înşine. cuvântul posedă însuşiri autodemiurgice." - LUCIAN BLAGA

Libertatea este disciplina liber asumată

Și când încep să scriu, libertatea mea nu are limite

Bitu Mihai

Pe acest blog gasiti filme online subtitrate 2015

racoltapetru6

Just another WordPress.com site

armonie acvatica

scrieri, scrieri...

Radu

http://www.raduc.eu/

Dor De Dragoste

Despre viaţă. Proză, poezie şi imagini

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Vultureşti

Auf einmal ist alles relativ

Marius Crăciun

"Trec ani care nu se mai întorc"

Adolescenți Senzaționali

De la un suflet tânăr, pentru suflete și mai tinere...

Floartgraphy

Photo.Video.Webdesign.

imaginecontinua

Lumea de altadata si cea de azi.....

Printre extreme

cautam calea de mijloc

Vali Crintea

blog cu şi despre viaţă

CABINET DE AVOCAT CRISTIAN IOAN

„Ştiinţa dreptului este cunoaşterea lucrurilor divine şi umane, ştiinţa de a deosebi ceea ce este drept de ceea ce este nedrept.”

loredanamilu.wordpress.com/

Loredana Buciumeanu (Milu)

Jurnal

Hello me! It’s me again! It’s nice talking to myself…

Newparts Auto

Blog dedicat pasionatilor si posesorilor auto.

Litere Stacojii

Filosofia vieții...

Origamimela

Verba volant, scripta manent !

startachim blog

fotografii,articole,videoclipuri,utile,photos,

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Adiutza87

~Cine nu are maimutze sa-si cumpere!~

Num Lock's Blog

Cum vrei, putem discuta şi aici.

bibicrau

o multime de lucruri si trairi..

%d blogeri au apreciat asta: