Skip to content

Poluarea mediului si emisiile de noxe

19 Iunie 2012

Sursele emisiilor poluante ale unui motor de autovehicul sunt cauzate de arderea combustibilului si de etansarea imperfecta a cilindrilor motorului, a rezervorului de combustibil si a conductelor de alimentare. Noxele generate prin ardere sunt eliminate in atmosfera prin gazele de evacuare si partial prin gazele carterului motorului. Noxele determinate de etansarea imperfecta se evacueaza direct in atmosfera prin evaporarea combustibilului din instalatia de alimentare a motorului si din rezervorul de combustibil.

La inspectia tehnica periodica si la verificarile efectuate in trafic de catre reprezentantii politiei rutiere si Registrului Auto Roman, prima operatiune consta in controlarea etanseitatii evacuarii gazelor arse. Urmatoarea operatiune consta in determinarea concentratiei de CO cu ajutorul analizorului de gaze. Pentru autovehiculele EURO2 concentratia de CO la relanti-ul motorului nu trebuie sa depaseasca 0,5% din volumul de gaze arse, iar pentru autovehiculele echipate, cu EURO3 si 4 procentul nu trebuie sa depaseasca 0,3%.

In regim de acceleratie a motorului la cel puţin 2000 rotatii pe minut pentru autovehiculele cu EURO2 continutul de CO nu trebuie sa depaseasca 0,3% din volumul de gaze arse, iar pentru autovehiculele cu EURO3 si 4 procentul nu trebuie sa fie mai mare de 0,2%.

Pentru autovehiculele destinate transportului public de persoane si pentru cele de marfa cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5t, emisiile poluante nu trebuie sa depaseasca limitele corespunzatoare treptei EURO 4, incepand de la 1 ianuarie 2007.

Sonda lambda sau „senzorul de oxigen” masoara cantitatea de oxigen din gazele de evacuare ale motorului. Calculatorul central al autovehiculului foloseste semnalele primite de la sonda lambda ajustand amestecul in vederea obtinerii acelui ideal L= 1 (14,8 kg aer cu 1 kg benzina fara plumb).

Pierderea semnificativa a puterii motorului, aparitia rateurilor la evacuare si functionarea anormala a motorului dupa pornirea acestuia sunt simptomele principale care avertizeaza asupra defectiunilor intervenite la convertizorul catalitic, motiv pentru care deplasarea poate fi continuata pentru scurt timp cu viteza redusa si cu motorul turat la minim pana la primul autoservice in masura sa remedieze defectiunile.

Detinatorii autovehiculelor echipate cu convertor catalitic trebuie sa evite pornirea motorului prin impingere sau remorcare, deoarece combustibilul ne ars poate patrunde in catalizatorul tricomponent si sa provoace distrugerea acestuia. Se recomanda utilizarea, cablurilor pentru alimentarea de la alta baterie de acumulatori.

In conformitate cu reglementările legale, concentratia maxima admisibila de CO pentru autovehiculele cu motor fara catalizator, fabricate pana in anul 1986, procentul este de 4,5% din volumul gazelor arse, iar pentru cele fabricate după 1 ianuarie 1987, valoarea procentului nu trebuie sa depaseasca 3,5% din volumul de gaze arse.

Emisia de CO in concentratie de 2,5%, stabilita cu analizatorul de gaze dupa, reglarea functionarii in gol, la turatia minima a motorului pe benzina fara catalizator tricomponent si sonda lambda indica faptul ca instalatia de alimentare cu carburant functioneaza normal.

Masurarea indicelui de fum la autovehiculele echipate cu motor Diesel consta in primul rand in verificarea etanseitatii evacuarii gazelor arse, apoi operatiunea se executa dupa ce motorul a ajuns la regimul termic de functionare normala (la cald) si dupa ce a fost accelerat de 2-3 ori pentru eliminarea completa a gazelor si curatarea traseului de evacuare.

Potrivit reglementarilor legale, valoarea maxima admisa a indicelui de fum este de 2,5 m pentru autovehiculele echipate cu motoarele Diesel cu aspiratie normala, 3,5 pentru cele supra-alimentate si de 1,5 pentru autovehiculele EURO4 si 5.

Starea tehnica necorespunzatoare a motorului si a celorlalte sisteme si instalatii ale autovehiculului duc la cresterea semnificativa a noxelor eliminate in atmosfera. Reducerea consumului de carburanti prin perfectionarea motorului cu ardere interna si folosirea combustibililor neconventionali contribuie la scaderea noxelor din gazele de evacuare.

Arderea amestecurilor sarace in regimurile de mers in gol, in regim de croaziera ori in regim de decelerare conduce la reducerea noxelor din gazele de evacuare.

Modificarea camerei de ardere (exemplu camera de ardere divizata) duce la coborarea nivelului noxelor. Cresterea raportului de comprimare in combinatie cu folosirea amestecurilor sarace contribuie semnificativ la reducerea nivelului noxelor. Recircularea gazelor de evacuare, racite in prealabil, fac ca amestecul de gaze care nu contin oxigen (sunt inerte din punct de vedere chimic) va reduce viteza de formare a oxizilor de azot (NOx) din noxe.

Folosirea camerei de ardere divizate dupa principiul stratificarii (amestec bogat in camera separata, amestec sarac in camera principala) contribuie la reducerea noxelor motorului cu aprindere prin comprimare.

Folosirea amestecurilor sarace la alimentarea motoarelor cu aprindere prin comprimare duce la scaderea noxelor din gazele de evacuare.

Folosirea la alimentarea motoarelor cu ardere interna a alcoolilor si eterilor, a gazelor naturale, hidrogenului ori a uleiurilor vegetale a demonstrat in urma cercetarilor efectuate, o reducere semnificativa a noxelor eliminate in gazele de evacuare. De exemplu, utilizarea gazului de petrol lichefiat, GPL, (cel mai folosit combustibil neconventional in tara noastra) prezinta si alte avantaje:

– pret mai scazut comparativ cu benzina;

– retele de distributie suficiente;

– amestecul GPL-aer este mult mai omogen decat amestecul aer-benzina;

– motorul cu ardere interna nu sufera modificari constructive importante.

Conducatorului de vehicul i se interzice sa circule atunci cand motorul emana noxe peste limita legal admisa ori al carui zgomot in mers sau stationare depaseste pragul fonic prevazut de lege ori care are montate dispozitive neomologate pe sistemul de evacuare al gazelor.

Circulatia autovehiculelor se interzice de fiecare data cand acestea depasesc pragul fonic prevazut de lege cu privire la zgomotul pe care il produc in mers sau in stationare.

Conducerea autovehiculului se interzice pe drumurile publice modernizate atunci cand are pe roti sau pe caroserie noroi ce se depune pe partea carosabila ori din care cad sau se scurg produse, substante ori materiale ce pot pune in pericol securitatea circulatiei rutiere. De asemenea, se interzice circulatia fara motiv intemeiat cu viteza redusa, stanjenind prin aceasta deplasarea normala a celorlalte vehicule.

Anunțuri

From → Legislatie Auto

Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Povesti cu flori

Florile te insoțesc toată viața!

delamineblog

învăţăm unii de la alţii!

Manzatu

Just another WordPress.com weblog

POETICEŞTI

,,prin cuvânt nu creăm numai lumi noi, ci ne zidim pe noi înşine. cuvântul posedă însuşiri autodemiurgice." - LUCIAN BLAGA

Libertatea este disciplina liber asumată

Și când încep să scriu, libertatea mea nu are limite

Bitu Mihai

Pe acest blog gasiti filme online subtitrate 2015

racoltapetru6

Just another WordPress.com site

armonie acvatica

scrieri, scrieri...

Radu

http://www.raduc.eu/

Dor De Dragoste

Despre viaţă. Proză, poezie şi imagini

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Vultureşti

Auf einmal ist alles relativ

Marius Crăciun

"Trec ani care nu se mai întorc"

Adolescenți Senzaționali

De la un suflet tânăr, pentru suflete și mai tinere...

Floartgraphy

Photo.Video.Webdesign.

imaginecontinua

Lumea de altadata si cea de azi.....

Printre extreme

cautam calea de mijloc

Vali Crintea

blog cu şi despre viaţă

CABINET DE AVOCAT CRISTIAN IOAN

„Ştiinţa dreptului este cunoaşterea lucrurilor divine şi umane, ştiinţa de a deosebi ceea ce este drept de ceea ce este nedrept.”

loredanamilu.wordpress.com/

Loredana Buciumeanu (Milu)

Jurnal

Hello me! It’s me again! It’s nice talking to myself…

Newparts Auto

Blog dedicat pasionatilor si posesorilor auto.

Litere Stacojii

Filosofia vieții...

Origamimela

Verba volant, scripta manent !

startachim blog

fotografii,articole,videoclipuri,utile,photos

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Adiutza87

~Cine nu are maimutze sa-si cumpere!~

Num Lock's Blog

Cum vrei, putem discuta şi aici.

bibicrau

Have you ever stopped to think..damn, I'm one weird motherfucker?!

%d blogeri au apreciat asta: