Skip to content

Arborii cutiei de viteze

5 decembrie 2012

Arborii cutiile de viteze se monteaza pe carter tinand seama de organizarea ansamblului si de particularitatile de functionare ale fiecaruia dintre arbori. Ei sunt considerati arbori lungi. Lungimea lor este determinata de solutia constructiva aleasa, de numarul de trepte de viteza, de dimensiunile elementelor de cuplare si de felul etansarilor. De aceea, la proiectare trebuie realizata posibilitatea dilatarilor termice, pentru a nu se influenta marimea jocurilor din lagare.

Luand in considerare deformatiile termice precum si necesitatea preluarii eforturilor axiale, rezultate din utilizarea angrenajelor cu roti dintate cu dantura inclinata si din mecanismele de cuplare, rezulta ca regula generala faptul ca lagarele pe care se sprijina arborii se monteaza unul fix in directie axial, pentru preluarea fortelor axiale, iar celalalt liber in directie axiala, pentru preluarea deformatiilor termice.

Asamblarea componentelor ce urmeaza a fi solidarizate cu arborii (roti dintate, butuci ai sincronizatoarelor etc.) se realizeaza prin caneluri. Cel mai utilizat tip de caneluri este cel cu profil evolventic. Centrarea elementelor asamblate pe arbori se face pe canelurilor sau pe diametrul exterior. Centrarea pe flancuri este utilizata pentru componentele fara miscare relativa fata de arbore (roti fixe), centrarea pe diametrul exterior se utilizeaza in cazul rotilor montate liber.

Arborele primar primeste miscarea de la arborele cotit al motorului prin intermediul ambreiajului, in cazul cutiilor de viteze transversale, sau prin intermediul ambreiajului si arborele primar are o constructie similara arborelui intermediar al cutiilor de viteza cu trei arbori.

In cazul cutiilor de viteze pentru autoturisme de talie mica si medie, rotile dintate sunt fixate pe arbore. Daca diametrele rotilor si arborelui sunt compatibile cu tehnologia de forjare, ele fac corp comun, daca diametrele sunt foarte diferite, rotile dintate sunt fixate prin fretare sau prin sudura prin frictiune. In cazul cutiilor de viteze incarcate de momente de torsiune mari numai rotile treptelor inferioare (I, II) si mers inapoi – caracterizate de diametre mici – fac corp comun cu arborele, celelalte fiind montate liber.

De regula lagarul anterior preia numai sarcinile radiale, iar lagarul posterior si sarcinile axiale. In functie de marimea sarcinii axiale, lagarul posterior poate fi realizat cu rulmentul radial-axial cu bile (in cazul cutiilor de viteze transversale), sau cu rulment special dublu, cu bile sau role conice, ce poate prelua eforturile in ambele sensuri.

In partea din fata antrenarea arborelui primar de catre discul condus de ambreiaj sau de catre arborele ambreiaj se face prin caneluri evolventice. Arborele secundar al cutiilor de viteze destinate autoturismelor organizate dupa solutia totul fata transversal sau longitudinal face corp comun cu pinionul cilindric sau conic al angrenajului transmisiei principale. Pe arborele secundar sunt montate liber rotile dintate conduse ale angrenajelor si fix radial si axial elementele imobile ale sincronizatoarelor.

Arborele secundar se sprijina pe carter pe doua lagare, al caror tip constructiv depinde de tipul transmisiei principale (cilindric conic) si de momentul de incarcare. Lagarul anterior, situat in imediata vecinatate a pinionului transmisiei principale, este un lagar radial. Lagarul posterior este un lagar ce poate prelua in ambele sensuri si sarcinile axiale dezvoltate in angrenajele treptelor si angrenajul transmisei principale.

About these ads

From → Piese Auto

Scrie un comentariu

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Despre iubire in toate felurile

Articole scrise din iubire pentru oameni,pentru frumos,pentru mine.

Blogul lu' Ratzone

Un blog de bun simt

Dor De Dragoste

Despre viaţă. Proză, poezie şi imagini

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Vultureşti

Auf einmal ist alles relativ

Marius Crăciun

"Trec ani care nu se mai intorc"

Adolescenți Senzaționali

De la un suflet tânăr, pentru suflete și mai tinere...

Floartgraphy

Photo.Video.Graphics.

B(âr)logul lui Noémi

”Omul devine ceea ce gândeşte” (James Allen)

imaginecontinua

Lumea de altadata si cea de azi.....

Printre extreme

cautam calea de mijloc

Vali Crintea

blog cu şi despre viaţă

CABINET DE AVOCAT CRISTIAN IOAN

„Ştiinţa dreptului este cunoaşterea lucrurilor divine şi umane, ştiinţa de a deosebi ceea ce este drept de ceea ce este nedrept.”

“spredestinaţie” ~ blogul lui "DUŢU"~ Calea, Adevărul si Viaţa,spre destinaţia fericita "CERUL"

Calea, Adevarul si Viata,spre destinatia fericita "CERUL" blogul lui "DUTU"

~ Loredana Milu ~

Universul meu ツ

Jurnal

Hello me! It’s me again! It’s nice talking to myself…

Newparts Auto

Blog dedicat pasionatilor si posesorilor auto.

Litere Stacojii

Filosofia vieții...

Origamimela

Verba volant, scripta manent !

dragoscalinescu

pentru suflet

startachim blog

fotografii,articole,videoclipuri,utile,photos,

Simple & Interesting.

amazing places,quotes,music and more.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Adiutza Blog

Cine nu are maimutze, să-și cumpere!

Num Lock's Blog

Cum vrei, putem discuta şi aici.

bibicrau

o multime de lucruri si trairi..

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,801 other followers

%d bloggers like this: